عنوان پایان‌نامه

ارایه چارچوبی برای ارزیابی کیفی یادگیری گروهی درمحیط یادگیری الکترونیکی مبتنی بر روابط درون گروهی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه چارچوبی برای ارزیابی کیفی یادگیری گروهی درمحیط یادگیری الکترونیکی مبتنی بر روابط درون گروهی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 24358;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62774
    تاریخ دفاع
    ۲۵ دی ۱۳۹۲
    دانشجو
    سپهر قاسمی
    استاد راهنما
    فتانه تقی یاره

    همگام با پیشرفت فناوری های مبتنی بر وب، از جمله مهم ترین مسائلی که سامانه های یادگیری برخط با آن درگیر می باشند، ارزیابی میزان و نحوه یادگیری افراد می باشد. طراحی سازوکاری موثر و دقیق برای ارزیابی یادگیرنده ها با این هدف که بتواند با ویژگی ها و محدودیت های خاص محیط های یادگیری برخط سازگار باشد و ضمن فراهم نمودن امکان نظارت بر مسیر یادگیری افراد، به بهبود کیفیت یادگیری ایشان منجر گردد، از جمله زمینه های اصلی پژوهشی در حیطه یادگیری الکترونیکی بوده است. ارزیابی فرآیندهای گروهی یادگیری، به سبب دخالت عوامل دیگری همانند میزان و نحوه مشارکت افراد در گروه، روابط میان اعضا و نقش افراد در گروه و همچنین تنوع اهداف یادگیری، پیچیدگی های بیشتری پیدا می کند. هدف این پژوهش با توجه به موارد ذکر شده این است که با استخراج معیارها و شاخص های موثر و قابل اندازه گیری در یک محیط یادگیری برخط، چارچوبی جامع برای ارزیابی کارایی فرآیندهای یادگیری گروهی تدوین نموده و با توجه به ویژگی های فعالیت های گروهی و محدودیت های ابزار الکترونیکی یادگیری گروهی، امکان نظارت بر وضعیت گروه ها و ارایه بازخوردهای مقطعی را ایجاد نماید تا به این ترتیب کارایی کلی گروه ها را از لحاظ میزان مشارکت و کیفیت یادگیری بهبود بخشد. در این چارچوب تعاملات درون گروهی به عنوان عاملی موثر در فرآیند یادگیری افراد در گروه، که از آن با عنوان پویش گروهی نام می بریم، در نظر گرفته می شود و بر پایه آن ابزاری جهت مشارکت یادگیرندگان در فرآیند ارزیابی همکارانه توسعه داده شده است. نتایج حاصل از پیاده سازی چارچوب ارائه شده علاوه بر نمایش دقت و سرعت بیشتر ارزیابی فعالیت های گروهی یادگیری در این روش در قیاس با روش‌های سنتی موجود، نشان دهنده تاثیر استفاده از این چارچوب در بهبود کیفیت فعالیت های یادگیری همکارانه و در نهایت مشارکت موثرتر افراد در کار گروهی می باشد. ضمن این که شاخص های استخراج شده در این چارچوب قابل به کارگیری در فعالیت های همکارانه مشابه در سامانه های مدیریت یادگیری الکترونیکی می باشند.
    Abstract
    Along with the development of web-based technologies, one of the most important issues which involved with online learning management systems is evaluating the quality of learning in such systems, thus designing an efficient and accurate mechanism to assess the learner's performance has been one of the main research fields in e-learning studies. This mechanism must be adaptable to online learning environments’ characteristics and limitations and allow monitoring individuals’ learning path to give timely feedbacks to them and eventually help them to improve the quality of their learning. Evaluation of collaborative learning processes has extra complexities, due to social factors such as the manner of participation in the group and relationships between group members and also educational factors like learning objectives’ diversity of members. The purpose of this study is to develop a comprehensive framework for assessment of collaborative learning activities in online learning environments. This framework can be used for monitoring learning performance of group members and improving their collaborative learning skills with timely feedbacks and representation of their performance in group. In order to developing the assessment framework, we first define learning objectives of collaborative activities and then extract effective measures of learning quality in these activities. Then we find relative indicators with regards to characteristics of activities and environment for evaluating extracted measures. In this step we focus on inter-group interactions, also known as group dynamics, as an important factor in collaborative learning process. Based on this factor we develop a collaborative tool for engaging learners in assessment process. This tool helps tutor with gathering and organizing learners’ contribution in group work in regard to designed criteria. We implemented this framework in two educational courses for blended learning environments. The promising results indicate that applying this framework could increase accuracy of learning assessment and lower tutor workload for monitoring learners’ contribution in collaborative activities compared to traditional methods. Also according to results, quality of the members’ learning and effective participation in group’s work has been improved through the designed assessment method in the course. In this framework we focused on two common collaborative activities, but it can also be deployed in similar collaborative activities of learning management system. Keywords: Assessment, Group Learning, Peer Assessment, Group Dynamics, Blended Leaning Environment