عنوان پایان‌نامه

ارائه چارچوب همکارانه ی مبتنی بر حالت های هم بافتی با استفاده از هستان نگار در محیط یادگیری همه جا حاضر



    دانشجو در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه چارچوب همکارانه ی مبتنی بر حالت های هم بافتی با استفاده از هستان نگار در محیط یادگیری همه جا حاضر" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2449;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63261
    تاریخ دفاع
    ۲۵ دی ۱۳۹۲
    دانشجو
    فاطمه اکبری
    استاد راهنما
    فتانه تقی یاره

    یکی از زمینه‌های اصلی کاربرد سامانه‌های شخصی‌سازی شده، یادگیری همه‌جا حاضر است. شخصی‌سازی برای کاربردهای تحت وببه دو دلیل اهمیت مضاعف پیدا می‌کند؛ اول اینکه سامانه‌های تحت وب نسبت به محیط‌های سنتی توسط تعداد کاربران بیشتری مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و شخصی‌سازی موجب تطبیق سامانه با نیازهای آنان می‌‌شود. دوم اینکه چنین سامانه‌هایی کاربر محور بوده و کاربر به تنهایی با آن‌ها کار می‌کند. آگاهی از همبافت یکی از روش‌های مرسوم برای شخصی‌سازی سامانه‌ها است. سامانه‌های آگاه از همبافت به خاطر درک بهتر موقعیت کاربر قادرهستند به نیازهای او به طور کاراتری پاسخ دهند. تسهیم دانش و بهبود مستمر یادگیری در سامانه‌های یادگیری، ابزاری مهم برای کمک به یادگیرندگان درمحیط یادگیری همه‌جاحاضر است. در این تحقیق یک سامانه آگاه از همبافت با هدف افزایش رضایت یادگیرندگان از طریق تسهیم دانش، پیاده‌سازی و اجرا شده است. مدل کاربر در چارچوب پیشنهادی ما شامل ویژگی‌های فردی و دانش یادگیرنده و ابعاد همبافت شامل روابط اجتماعی، سبک یادگیری یادگیرندگان و دامنه موضوعی است. معیارهای نزدیکی زمینه تحقیقاتی، اشتراک در انتشار مقالات پژوهشی و حضوردرانجمن‌های مشترک برای تعیین فاصله اجتماعی یادگیرندگان مدنظر قرار گرفته‌است. علاوه بر این سبک یادگیری افراد با استفاده از مدل گراشا و ریچمن استخراج شده‌است که برخلاف سایر سبک‌های یادگیری به جای تمرکز بر ویژگی‌های شناختی یادگیرندگان به تعاملات اجتماعی و نقش‌های مختلف یادگیرنده در ارتباط با دیگران توجه می‌کند. همچنین برای تعیین میزان دانش یادگیرندگان از پرسش‌نامه و در طراحی آن از هستان‌نگار استفاده کرده‌ایم. سامانه پیشنهادی ما با دریافت درخواست از یادگیرنده و با در نظر گرفتن همبافت، بهترین منابع ضمنی و صریح موجود را به یادگیرنده معرفی می‌نماید. پس از آن با دریافت بازخورد از کاربر به بهبود یادگیری او کمک می‌کند. ساختار مبتنی بر هستان‌نگار این چارچوب، کاربرد آن در حوزه‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌نماید. این سامانه سعی در رفع چالش‌های مدیریت دانش در یادگیری گروهی و سازمانی دارد. نتایج حاصل از ارزیابی سامانه نشان می‌دهد این چارچوب از طریق شخصی‌سازی و تسهیم دانش کارایی یادگیرندگان را بهبودبخشیده و باعث افزایش رضایت آنان شده‌است.
    Abstract
    Education is one of the main application areas in personalized systems. Personalization is especially important for Web-based education due to at least two general reasons. First, most web-based applications are to be used by a much wider variety of users in comparison to traditional environments and personalization helps system suit users. Second, such systems are learner centric and users are working with it individually. Contextualization is a common way to make systems personalized. Knowledge sharing and continuous Improvement of learning is growing to be a main tool to help learners in u-learning environments. In this work a context-aware system is proposed to enhance user satisfaction via knowledge sharing. Context is defined as any information that can be used to characterize the situation of learner. In our proposed framework, context dimensions include domain, social relations and learning style of learners. Considering each member’s research field, published papers, community of practices, and personal information are some important criteria for our proposed recommending mechanism. Furthermore learning style of each learner extracted from GRLSS model. We used questionnaire and ontology for detecting learner knowledge level, as well. Our proposed system present best resources for knowledge sharing by getting learner request and context as input and improve learning by giving feedback from learner. This system is adaptable for any domain since it is based on ontology. Applying this framework in a graduate-level course leads to resolving some common challenges of current knowledge management systems in group and organizational learning. It also results in user satisfaction and efficiency via context-awareness and knowledge sharing.