عنوان پایاننامه
شناسایی صلاحیت های حرفه ای معلمان مدارس استثنایی شهر شیراز و ارائه راهکارهایی برای بهبود
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2642ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81554;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2642ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81554
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- اسماعیل شهریاری
- استاد راهنما
- جواد پورکریمی
- چکیده
- پژوهش حاضر، باهدف شناسایی صلاحیت های حرفه ای معلمان مدارس استثنایی شهر شیراز و ارائه راهکارهایی برای بهبود صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی را صاحب نظران، مدیران و معلمان مدارس استثنایی شهر شیراز که دارای سابقه بالای 15 سال می باشند، تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع 12 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی را کلیه معلمان مدارس استثنایی شهر شیراز تشکیل می دادند (500N=). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 217 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش این افراد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده صورت گرفت. جهت گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختمند و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته (بر اساس یافته های بخش کیفی) استفاده شد. روایی بخش کیفی با استفاده از معیارهای روایی کیفی و روایی بخش کمی با استفاده از روایی محتوایی و روایی سازه تائید شد. پایایی مصاحبه ها با استفاده از روش مستندسازی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. بر اساس نتایج بخش کیفی صلاحیت های معلمان مدارس استثنایی در چهار مؤلفه دانش، مهارت ها (مهارت های ادراکی، مهارت¬های انسانی، مهارت های فنی)، نگرش و ویژگی ها (ویژگی های اخلاقی، ویژگی های روانشناختی) مورد شناسایی قرار گرفت. همچنین راهکارهای ارتقای صلاحیت های معلمان مدارس استثنایی نیز در این بخش شناسایی شدند. یافته های بخش کمی نیز نشان داد صلاحیت حرفهای معلمان مدارس استثنایی در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد از نظر متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت و سطح تحصیلات بین معلمان تفاوت معناداری وجود دارد.
- Abstract
- This study aimed to identify the professional competency of teachers at special schools of Shiraz and provide solutions to improve it.The employed methodology of research in this study was applied, and the data collection methodology was mix method. The studied population in the qualitative part included Faculty members, techers and managers at special schools which 12 people were selected based on the saturation principle by using purposeful sampling technique. The studied population in the quantitative part was constituted of all teachers at special schools of Shiraz (N=500). Cochran formula was used to determine the sample sizes and 217 persons were selected as sample by using simple random sampling method. Semi-structured interviews and questionnaires were used in order to collect data in the qualitative and in the quantitative (based on the findings of the qualitative part) parts respectively. The validity of the qualitative and quantitative parts were confirmed by using criteria for qualitative validity, and content and construct validity parts respectively. Reliability of the interviews and the questionnaire were confirmed by using the method of documenting and Cronbach's alpha coefficient respectively. Then competencies of the teachers in four factors of knowledge, skills (Perceptual skills, human skills, technical skills), attitudes, characteristics (moral characteristics and psychological characteristics) were determined based on the results of qualitative part. Also solutions to improve the competencies of the teachers at special schools were found in this section . Furthermore, the findings of the quantitative part showed that professional competency of the teachers at special schools is in a desirable level. The results also showed that there is a significant difference between the demographic variables of gender and the level of education between teachers. Keywords: Professional Competencies, Techers, Spesial Schools