بررسی رابطه باورهای کار آمدی جمعی و باورهای خود کار آمدی با فرسودگی شغلی معلمان قطع ابتدائی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38635;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1350ع
- تاریخ دفاع
- ۱۰ بهمن ۱۳۸۶
- دانشجو
- فرح بخشایی
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- فرسودگی شغلی معلمان، عبارت است از کاهش قدرت سازگاری فرد بر اثر عوامل فشارزا و نشانگانی متشکل از فرسودگی هیجانی، شخصیتزدایی و کاهش تحقق شخصی که خود پنداره منفی، نگرش منفی نسبت به شغل و احساس بدبینی نسبت به دانشآموزان را در پی دارد. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین باورهای کارآمدی جمعی و باورهای کارآمدی معلم با فرسودگی شغلی معلمان انجام شده است. نمونه مورد بررسی شامل 302 (255 زن و 47 مرد) معلم از 37 مدرسه مقطع ابتدایی در نواحی دوگانه آموزش و پرورش شهر کرمان بودند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از مقیاس کارآمدی جمعی معلم (شایستگی گروهی، تحلیل تکلیف) گودارد، هوی و ولفوک هوی (2000)، مقیاس حس کارآمدی معلم (کارآمدی در راهبردهای آموزشی، کارآمدی در مدیریت کلاس، کارآمدی در درگیر کردن دانشآموزان) تشانن ـ موران و ولفوک هوی (2001) و مقیاس فرسودگی شغلی معلمان (فرسودگی هیجانی، شخصیتزدایی، کاهش تحقق شخصی) ماسلاچ، جکسون و شواب (1996)، استفاده شد. یافتهها نشان داد، بین هر یک از متغیرهای باورهای کارآمدی جمعی و باورهای کارآمدی معلم با فرسودگی شغلی و مؤلفههای آن رابطه منفی و معنادار وجود دارد. شایستگی گروهی، کارآمدی در درگیر کردن دانشآموزان و کارآمدی در راهبردهای آموزشی پیشبینهای معنادار فرسودگی هیجانی، شایستگی گروهی پیشبین معنادار شخصیتزدایی، باورهای کارآمدی جمعی پیش بین معنادار باورهای کارآمدی معلم است.از سوی دیگر متغیر جنسیت رابطه معناداری با فرسودگی شغلی و مؤلفههای آن ندارد.
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate the relationship between collective teacher efficacy, teacher efficacy beliefs and teacher Burnout. A Random sample of 302 teachers from 37 schools in Kerman completed a self-report questionnaire consisted of Teacher Sense of Efficacy Scale (Tschannen-moran & Woolfolk Hoy, 2001), Collective Teacher Efficacy Scale (Goddard, Hoy & Woolfolk Hoy, 2000), and Maslach Bournout Inventory-Educators Scale (Maslach, Jackson & Schwab, 1996). Efficacy Variables were three teacher efficacy factors: Efficacy in instructional strategies, Efficacy in classroom management and Efficacy in student engagement, and two collective teacher efficacy factors: Group competence and Task analysis. Bournout was measured as both a three dimensional measure comprised of Emotional exhaustion, Depersonalization and Reduced personal accomplishment, and as a single dimension (a composite score including all three dimensions). It was found that collective teacher efficacy and teacher efficacy were inversely related to teacher Burnout. Group competence, efficacy in student engagement and efficacy in instructional strategies, were noted as important variables in predicting emotional exhaustion. Group competence were significant predictor of depersonalization, Collective teacher Efficacy was significant predictor of teacher efficacy, and also gender had no significant relationship with teacher Burnout and its components.