بررسی رابطه اضطراب و سبکهای اسنادی با پیشرفت تحصیلی در کودکان ۱۲-۹ ساله شهر تهران
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37756;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1318ع
- تاریخ دفاع
- ۰۷ بهمن ۱۳۸۶
- دانشجو
- کورش سرای زاده
- استاد راهنما
- محمد خدایاری فرد
- چکیده
- بررسی رابطه اضطراب و سبک های اسنادی با پیشرفت تحصیلی در کودکان 9 تا 12 ساله شهر تهران چکیده با هدف شناسایی رابطه اضطراب و سبکهای اسنادی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر 9 تا 12 ساله, 450 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از مدارس ابتدائی شهر تهران انتخاب شده و از آنها خواسته شد به پرسشنامه اضطراب حالت – صفت کودکان اسپیلبرگر( STAIC ؛ اسپیلبرگر و همکاران، 1973) و پرسشنامه سبک اسناد کودکان(CASQ؛ کازلو، تاننبام و سلیگمن، 1978)پاسخ دهند. در ضمن معدل تحصیلی نیز از پرونده تحصیلی استخراج گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سبک اسناد درون گرائی مثبت و اضطراب صفت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بترتیب رابطه مستقیم و منفی وجود دارد. این در حالی است که بین هیچ یک از سبک های اسناد با اضطراب (حالت و صفت) رابطه ای مشاهده نشد. بنا براین می توان بیان نمود که اضطراب در قالب یک ویژگی یا صفت پایدار نقش مداخله گری در پیشرفت تحصیلی دارد. واژگان کلیدی: سبک اسناد، پیشرفت تحصیلی، اضطراب، دانش آموزان ابتدائی
- Abstract
- Abstract Current study was conducted to identifying relationship between anxiety and academic performance in elementary students(aged 9-12). By using multi-stage clustering sampling method 450 student from elementary schools of Tehran selected and asked him to complete State-Trait Anxiety Inventory for Children (STAIC, Spielberger et al, 1973) and Child Attributional Style Questionnaire (CASQ; Kaslow, Tanenbaum, & Seligman, 1978). Additionally student academic average was extracted from their school records. Data analysis by pearson,s correlation coefficient test show the trait anxiety , negatively and positive internal attributin style , positively have relationship with academic performance. Although there is not observed significant relation between attributional styles and state- trait anxiety. Therefore it can be concluded that trait anxiety as persistent character effect academic performance. Key words: Attributional Style, Anxiety, Academic Performance, Elementary students.