بررسی رابطه تفکرات غیر منطقی با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37755;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1312ع;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 399
- تاریخ دفاع
- ۰۷ بهمن ۱۳۸۶
- دانشجو
- سعید فخررحیمی
- استاد راهنما
- محمد خدایاری فرد
- چکیده
- چکیده : هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تفکرات غیر منطقی با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه تهران می باشد ، به همین منظور تعداد 384 دانشجوی دختر و پسر شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 86- 85 انتخاب و با استفاده از آزمون باورهای غیر منطقی جونز (IBT) و آزمون اضطراب امتحان دانشجویان (UTAS). مورد بررسی قرار گرفتند یافته ها نشان دادند که در انواع تفکرات غیر منطقی، میانگین نمره دختران بیشتر از پسران می باشد علاوه بر این در نمره اضطراب امتحان نیز میانگن نمره دختران بیشتر از پسران می باشد همچنین نتایج نشان داد که بین نمره های کلی حاصل از اجرای مقیاس تفکر غیر منطقی و اضطراب امتحان رابطه مثبت معنا دار وجود دارد علاوه بر این نتایج نشان داده است که بین دانشجویان دختر و پسر در اضطراب امتحان تفاوت معنی داری وجود دارد نتایج آزمون تحلیل رگریسون چند متغییری گام به گام نشان داد که از میان انواع تفکر غیر منطقی انتظار بیش از حد از خود بیشترین درصد از کل واریانس اضطراب امتحان ( 81 % ) را پیش بینی می کند . کلید واژه ها : تفکرات غیر منطقی – اضطراب امتحان
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate relation of irrational thought’s and test anxiety about student’s of Tehran university . 384 girl’s and boy’ s student’s were selected , that they were studing in the section of bachelor at Tehran university in 1385 86 . they were scrutinized by university test anxiety student (UTAS). and Irrational belives Test (IBT). these Finding’s showed that in irrational thought mean’s of girl’s score more than boy’s score . Further more , in test anxiety scor’s men’s of girl’s more than boy’s the result’s also indicated is positive meningful relation between total scor’s of irrational though inventory and test anxiety. The result showed that meaningful difference between girl’s and boy’s student’s in test anxiety and itrrational thought . the result of step wise multivariate analysis of regression showed that in irrational thought , high – self expectation predicted the more percent of total varianse in test anxiety (81%) Key words : test anxiety – irrational thought