عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر ادراک مخاطبان از اخلاقی بودن تبلیغات بر قصد خرید



    دانشجو در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر ادراک مخاطبان از اخلاقی بودن تبلیغات بر قصد خرید" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66442;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001940
    تاریخ دفاع
    ۲۸ دی ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    حمید زارع

    در سال¬های اخیر با توجه گسترش حضور تبلیغات در جامعه، اهمیت رعایت مسائل اخلاقی در این حوزه ضروری به نظر می¬رسد. همچنین تأثیر مسائل اخلاقی بر نگرش نسبت به تبلیغات و قصد خرید، اهمیت این موضوع را دوچندان می¬کند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ادراک مخاطبان از مؤلفه‌های اخلاقی بر نگرش نسبت به تبلیغات، شخصیت برند و قصد خرید است. بدین منظور در این پژوهش با استفاده از مدل اخلاقی رابین و ریدنباخ تأثیر وجود مؤلفه‌های اخلاقی بر نگرش نسبت به تبلیغات، شخصیت برند و قصد خرید سنجیده شده است. به‌منظور آزمون مدل پژوهش و آزمون فرضیه¬ها، تحلیل داده¬های حاصل از پرسشنامه، با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به‌وسیله نرم¬افزار Amos انجام شده است. سؤال اصلی این پایان‌نامه این بوده است که آیا ادراک مخاطبان از اخلاقی بودن تبلیغات بر قصد خرید آنان تأثیر دارد؟ بر مبنای تحلیل آماری انجام‌گرفته، به‌طور کل، ارزش ویژه اخلاقی و شخصیت برند به‌طور مستقیم بر قصد خرید تأثیر دارند که از این میان، تأثیر شخصیت برند بر قصد خرید قوی‌تر است. همچنین، ارزش ویژه اخلاقی، بعد نسبیتی اخلاقی و قراردادگرایی به‌طور غیرمستقیم بر قصد خرید تأثیر دارند. که از میان آن‌ها، ارزش ویژه اخلاقی قوی‌ترین تأثیر غیرمستقیم را بر قصد خرید مشتریان دارد. درنتیجه، می‌توان گفت ادراک مشتری از اخلاقی بودن تبلیغات بر قصد خرید مشتری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق شخصیت برند تأثیر دارد.
    Abstract
    Considering about moral issues, because of development of advertising in recent years, is so important. Although the effect of moral issues on attitudes toward advertising and purchase intention make it more important. This survey has an applied aim and follows an experimental method and its purpose is to Evaluation of the audience's perception of the morality of advertising on purchase intention. This study used a model of Multidimensional Scale of Robin and Reidenbach Business Ethics and its effect on attitudes towards advertising, brand personality and purchase intention. In order to analyze data derived from questionnaires, proportional to statistical needs Statistical Package for the Social Sciences software (SPSS) and AMOS are used. The main question of this study was “do audience's perception of the morality of advertising have an effect on purchase intention?” Results of data analysis have shown that moral equity has an effect on purchase intention and brand personality has an effect on purchase intention, too. In other words, audience's perception of ethics of advertising has an effect on purchase intention and brand personality. Key words: ethics, advertising, attitude towards Ad, brand personality, purchase intention.