عنوان پایان‌نامه

مقایسه نگرش دینی و خود کنترلی در دانشجویان پسر مستعد سومصرف مواد یا غیر مستعد سو مصرف مواد دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه نگرش دینی و خود کنترلی در دانشجویان پسر مستعد سومصرف مواد یا غیر مستعد سو مصرف مواد دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58218
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    محمد خدایاری فرد

    چکیده وجود رابطه قوی بین حافظه کاری و هوش سیال به خوبی مستند شده است اما آنچه بدون پاسخ باقی مانده است چرایی این رابطه است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی مکانیسم زیربنایی رابطه حافظه کاری و هوش سیال در کودکان بوده است. بدین منظور نمونه¬ای به حجم 356 نفر(184دختر و 172 پسر)از دانش¬آموزان 8 و 12 ساله مدارس ابتدایی شهر تهران به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای مرحله¬ای انتخاب شدند. برای سنجش اندوزش کوتاه¬مدت تکالیف فراخنای مستقیم اعداد، فراخنای مستقیم حروف و حافظه دیداری کیم¬کاراد؛ برای سنجش توجه اجرایی تکالیف استروپ و نگهداشتن رد؛ برای سنجش حافظه کاری تکالیف فراخنای وارونه اعداد، فراخنای وارونه حروف و فراخنای شمارش و برای سنجش هوش سیال آزمون هوش سیال کتل به صورت انفرادی اجرا گردید. طرح پژوهش غیرآزمایشی و روش آن همبستگی بوده است. نتایج مدل¬یابی معادلات ساختاری نشان داد حافظه کاری باقی-مانده یعنی آن بخش از حافظه کاری که بوسیله اندوزش کوتاه¬مدت تبیین نمی¬شود رابطه معنادار با هوش سیال دارد. نتایج همچنین نشان داده است آن بخش از حافظه کاری که بوسیله توجه اجرایی تبیین نمی¬شود نیز با هوش سیال رابطه معنادار دارد. بر این اساس نتیجه گرفته شد نه اندوزش کوتاه¬مدت و نه توجه اجرایی به تنهایی مکانیسم زیربنایی رابطه حافظه کاری و هوش سیال در کودکان 8 و 12 ساله نیستند. بر اساس یافته¬های این پژوهش برای ارتقای عملکرد کودکان در تکالیف هوش سیال می¬توان هم در اندوزش کوتاه¬مدت و هم در توجه اجرایی آنها مداخله انجام داد. کلید واژه¬ها؛ حافظه کاری، هوش سیال، اندوزش کوتاه¬مدت، توجه اجرایی،
    Abstract
    Abstract The present study investigates how working memory and fluid intelligence are related in children 8 and 12 years old. A sample of 356 children from elementary schools of Tehran was selected and completed short term storage, executive attention, working memory and fluid intelligence tasks. Results showed residual working memory (working memory without short term storage) has significant relationship with fluid intelligence. Working memory without executive attention also has significant relationship with fluid intelligence. These finding suggest that in children 8 to 12 years old both short term storage and executive attention aren’t source of link between working memory and fluid intelligence. Keywords; working memory, fluid intelligence, short term storage, executive attention