عنوان پایاننامه
روشنفکران و مفهوم خویشتن در ایران معاصر
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3797;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68080
- تاریخ دفاع
- ۲۲ دی ۱۳۹۳
- دانشجو
- علی زیرکی حیدری
- استاد راهنما
- داود فیرحی
- چکیده
- از زمان برخورد ایرانیان با غرب، توجه جامعه ایرانی به طور عام، و روشنفکران به طور خاص، با دیدگاه ها و نگرش های مختلف، به مفهوم «خود» معطوف شد. در مواجه? روشنفکران ایرانی با غرب، آنان به دنبال یک نقطه مرجع بودند. از این رو، مفهوم «خویشتن» به مثاب? یک مفهوم مرجع مورد توجه قرار گرفت. تلاش برای مفهوم سازی از این مسأله به عنوان یک امر واقع، موجب پیدایی تفاسیر مختلفی از «خویشتن» شد. حداقل سه جریان مهم از این تفاسیر قابل شناسایی هستند که در «سنت»های مختلف فکری پرورده شده اند. جریان های مذکور عبارتند از: الف) ملی گرایی در آرای کسانی چون احمد کسروی و سید فخرالدّین شادمان، ب) شرق / آسیا در برابر غرب در آرای شایگان و ج) اسلام در نظر افرادی مانند احمد فردید، علی شریعتی و جلال آل احمد. آن چه در این میان اهمیت دارد، تأثیر این تفاسیر متفاوت از مفهوم «خویشتن» بر تحولات فکری، اجتماعی و سیاسی در ایران معاصر می باشد. بر این اساس، در مقوله بازگشت به «خویشتن» به عنوان راهکار پیشنهادی روشنفکران، پاسخ های متفاوتی قابل مشاهده است. در این پژوهش تلاش شده، طرح مسأله و چگونگی ارائ? راهکارهای مختلف برای عبور از بحران هویتِ به وجود آمده از نظر روشنفکران مذکور و بر مبنای «سنت»های فکری خاص هر یک از آنان بررسی شده و مورد تبیین قرار گیرد.
- Abstract
- Since the contact of Iranians with west the Iranian community as general and intellectuals as particular notices and attended to the concept of self. Intellectuals were searching for a concrete point in that help them in their confront with West. Because of this the concept of self has become one of this concrete points. attempting to make this concept as a real thing is the origin of different interpretations of self. at least we can find three different main streams of these interpretations that growing in different Intellectual traditions. these streams are: A: Nationalism in Ahmad Kasravi’s and Shademan’s thought B: east/asia versus west in Shayegan’s thought C: Islam for Fardid, Shariati and Al Ahmad. the effect of these different interpretations of self on social-political and intelectuall developments is very important. Because of this,we can see different answers in intellectuall’s attitude to self. in these papers we are trying to explain answers of these intellectuals to the crisis of identity.