عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و اثر بخشی در مدارس متوسطه شهر نائین
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 32851;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1179ع
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۸۵
- دانشجو
- زهرا امامی بافرانی
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی میزان رابطه بین مدیریت مشارکتی واثربخشی در مدارس متوسطه شهرستان نایین صورت گرفته است. هدف کلی در این تحقیق، بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی واثربخشی مدارس می باشد.6 هدف ویژه آن نیزشامل بررسی میزان به کارگیری سبک مدیریت مشارکتی در مدارس ، بررسی میزان اثربخشی مدارس و همچنین بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی ومولفه های اثربخشی پارسونز می باشد. جامعه آماری این پژوهش 92 نفر می باشد که با استفاده از روش تمام شماری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده است. ابزارگردآوری داده ها دو پرسشنامه محقق ساخته می باشدکه پس از مطالعه ادبیات مربوطه واستخراج مولفه ها، به تفکیک برای مدیریت مشارکتی واثربخشی تنظیم گردیده است. درپرسشنامه مدیریت مشارکتی به بررسی میزان مشارکت دبیران در ابعاد کارکردهای مدیریتی وبهبود سازمانی پرداخته شده است ودرپرسشنامه اثربخشی که براساس مدل اثربخشی تالکوت پارسونزتدوین شده است، چهار مولفه وشانزده شاخصه در نظر گرفته شده است.مولفه ها وشاخصه های این مدل شامل انطباق (سازگاری، رشد،ابتکار،توسعه )، تحقق هدف(موفقیت،کیفیت،کسب منابع،کارایی)، یگانگی(رضایت،جو،ارتباطات، تعارض) وپایداری ارزشها والگوهای فرهنگی(وفاداری،علایق اساسی زندگی، انگیزش،هویت) می باشد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها، از ضریب آلفای کرانباخ ( که در حقیقت فرمول کودر- ریچاردسون 20 است)، استفاده شد که برای پرسشنامه مدیریت مشارکتی برابر با 84/0 وبرای پرسشنامه اثربخشی برابر با90/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، در بخش اول
- Abstract
- The Aim of this study is to determine the relation between Participative Management with School Effectiveness(Talkot Parsoons Model). Statiscal World and sample of this project consist of Teachers(92)in High school of naien during 1383-84. The Finding of research shows that: There is a Relationship (r=%22)between Management Participative and School Effectiveness.Also there is a relationship between Participative Management with Goal Achivement. On the other hand, there is no Relationship between Participative Management with Adaptation, Integration and latency from Effectiveness Model.