بررسی رابطه منابع خود کارآمدی با سطح باورهای خود - کارآمدی و عملکرد ریاضی دانش آموزان سال سوم راهنمایی و سوم دبیرستان شهرستان سردشت
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38365;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1341ع
- تاریخ دفاع
- ۱۰ بهمن ۱۳۸۶
- دانشجو
- حمزه سعیدزاده
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه منابع خود- کارآمدی با سطح باورهای خود- کارآمدی و عملکرد ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر پایه های سوم راهنمایی و سوم دبیرستان (رشته انسانی) می باشد. به همین منظور تعداد 300 دانش آموز سال سوم راهنمایی (180 پسر و 120 دختر) و277 دانش آموز سال سوم دبیرستان (158 پسر و 119 دختر) بطور تصادفی از مدارس شهرستان سردشت به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های منابع خود- کارآمدی (لنت، لوپز و بیشک، 1991) و باورهای خود- کار آمدی ریاضی(محقق ساخته) پاسخ دادند. عملکرد دانش آموزان در درس ریاضی نیز از نمرات امتحان پایان سال ریاضی بدست آمد. نتایج نشان داد که بین منابع خود- کارآمدی و باورهای خود- کارآمدی در هر دو پایه تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین منابع خود- کارآمدی و عملکرد ریاضی در هر دو پایه و در هر دو جنس رابطه معناداری وجود دارد. در مقطع راهنمایی در عملکرد دو جنس تفاوت معناداری دیده نمی شود ولی در مقطع دبیرستان دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتند. تفاوت معناداری در باورهای خود- کارآمدی دو جنس در هیچ یک از مقاطع تحصیلی دیده نشد.
- Abstract
- The present study aims to investigate the relation between sources of self- efficacy with level of self- efficacy beliefs and mathematical performance in male and female students in grade three of guidance school and high school (humanities). So we selected 300 students of grade three in guidance school (180 boys and 120 girls ) and 277 students of high school of grade three in high school(158 boys and 119 girls ) randomly as sample in Sardasht schools. They answered the questionnaire of sources of self- efficacy (with four categories) and mathematical self- efficacy beliefs. We also got the students’ performance in mathematics from their final term mathematical scores. The results show that there is a meaningful relationship between sources of self- efficacy and self- efficacy beliefs in both grades. There is also a meaningful relationship between sources of self- efficacy and mathematical performance in both grades and both sexes (gender). We didn’t see a meaningful difference between the performance of boys and girls in guidance school. But in high school the girls had a better performance than the boys. We didn’t see a meaningful difference between self- efficacy beliefs in both sexes in any course.