عنوان پایاننامه
تجهیز محیط های یادگیری الکترونیکی به سامانه ی ارزشیابی شخصی سازی شده به منظور افزایش موافقیت یادگیرنده
- رشته تحصیلی
- مهندسی فناوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2674;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68442
- تاریخ دفاع
- ۲۱ دی ۱۳۹۳
- دانشجو
- وحید عرفانی فر
- استاد راهنما
- فتانه تقی یاره
- چکیده
- همزمان با پیشرفت یادگیری الکترونیکی یکی از جدی ترین چالش هایی که سامانه های یادگیری مبتنی بر وب با آن روبرو هستند ارزیابی و تهیه ی بازخورد مناسب برای یادگیرندگان با توجه به محدودیت های این سامانه ها است. به دلیل اینکه تنها نقطه ی تعامل با یادگیرندگان از طریق ارزیابی و بازخورد میباشد این موضوع بسیا ر اهمیت پیدا میکند. کیفیت ارزیابی و بازخورد فراهم شده برای یادگیرنده بر فرایند یادگیری موثر است بنابراین طراحی سامانه ی ارزیابی بسیار اهمیت دارد. هدف این پایان نامه توسعه ی سامانه ی ارزشیابی از طریق ارائه ی بازخورد شخصی سازی شده به یادگیرندگان به منظور بهبود یادگیری از طریق ایجاد و تقویت انگیزه ی آنان است. رویکرد اصلی این پایان نامه تحریک منبع محرک انگیزه یادگیرندگان به منظور ایجاد انگیزه و بهبود یادگیری میباشد. برای این کار ابتدا یادگیرندگان پرسشنامه انگیزش تحصیلی را پر کردند بعد از تحلیل مدل انگیزه یادگیرندگان از بازخوردهای تشویقی، جملات انگیزشی، ایجاد اعتماد به نفس و ایجاد رضایت برای ایجاد انگیزه و بهبود یادگیری در یادگیرندگان استفاده گردید. همچنین برای بررسی تغییر انگیزه یادگیرندگان در طول کار با سامانه از یک روش خودکار تعیین انگیزه یادگیرندگان با استفاده از رفتار آنها استفاده شد. تاثیر سامانه ی پیاده سازی شده با استفاده از طرح تحقیق یک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون نشان داده شده است. نتایج نشان می دهند که استفاده از استراتژی های پاداش و تشویق در یادگیرندگان با انگیزه ساماندهی بیرونی باعث افزایش تلاش و یادگیری آنها شده است. همچنین نتایج گروه یادگیرندگان بی انگیزه نشان می دهد که استفاده از جملات انگیزشی، تشویق، ایجاد اعتماد به نفس و ایجاد رضایت باعث افزایش تلاش و بهبود یادگیری این گروه از یادگیرندگان شده است. کلمات کلیدی : بازخورد، شخصی سازی، انگیزه، سبک یادگیری، ارزشیابی
- Abstract
- Regarding the new advances in e-learning, one of the most significant challenges that web-based learning systems face is to provide appropriate feedbacks to the learners with respect to the considerations of these systems. The purpose of this thesis is to extend current assessment systems with personalized feedbacks in order to enhance the learners’ success by increasing their motivation to learn. The main approach taken in this study is to promote learners’ motivation by stimulating the source of their incentives. In our experiment, learners must answer to the questions within the educational motivation questionnaire so that their motivation model could be determined. After analysis of learners’ motivation model, different methods of feedback was applied to each learner according to their motivation group. These feedbacks were categorized into persuasive feedbacks, motivational comments, creating self-confidence and learning satisfaction which we hope may enhance learners’ motivation. Furthermore, to monitor the changes in learners’ motivation during their interaction with the system, an automatic method was used for determination of motivation according to learners’ behavior. The effectiveness the implemented system was shown by pre-tests and post-tests done by students writing and presentation skills course in the University of Tehran. Results show that using reward and encouragement strategies increase the efforts done by learners who reside in the motivation category of external regulation and enhance their learning. Also, for amotivational learners, using motivational comments, encouragement, creating self-confidence and learning satisfaction are shown to be more effective. Keywords : Feedback, Personalization, Motivation, Learning Style, Assessment