عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه صلاحیت های حرفه ای و توانمندی روان شناختی دبیران مقطع متوسطه شهرستان شیروان



    دانشجو در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه صلاحیت های حرفه ای و توانمندی روان شناختی دبیران مقطع متوسطه شهرستان شیروان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67718;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2302
    تاریخ دفاع
    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    دانشجو
    محمد فرزانه
    استاد راهنما
    جواد پورکریمی

    یده پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانمندی روان‌شناختی دبیران دوره متوسطه شهرستان شیروان صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده¬ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره متوسط?(پسرانه و دخترانه) شهرستان شیروان در سال تحصیلی 94 - 1393 می¬باشد، که تعداد آنها برابر با 329 نفر است و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 177 نفر به ¬عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش برای نمونه¬گیری، از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده استفاده شده است. جهت گردآوری داده¬ها از پرسشنامه تعدیل شده صلاحیت‌های حرفه‌ای کریمی(1388) و پرسشنامه توانمندی روان‌شناختی اسپریتزر(1995) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(صلاحیت‌های حرفه‌ای «928/0» و توانمندی روان‌شناختی «838/0») ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (آزمون¬های کولموگروف¬- اسمیرنف، t تست تک نمونه¬ای، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافته¬ها نشان داد: وضعیّت صلاحیت‌های حرفه‌ای دبیران دوره متوسطه شهرستان شیروان بالاتر از حد متوسط و میانگین فرضی قرار دارد. وضعیّت توانمندی روان‌شناختی دبیران دوره متوسطه شهرستان شیروان بالاتر از حد متوسط و میانگین فرضی قرار دارد. بین شاخص کلی صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانمندی روان‌شناختی دبیران دوره متوسطه شهرستان شیروان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (833/0r=). سه مؤلفه صلاحیت فکری(515/0)، صلاحیت رفتاری(229/0) و صلاحیت اخلاق حرفه‌ای(223/0) سهم معناداری در پیش‌بینی توانمندی روان‌شناختی دبیران دارند. کلید واژه¬ها: صلاحیت‌های حرفه‌ای، توانمندی روان‌شناختی، دبیران دوره متوسطه
    Abstract
    Abstract This study aimed to investigate the relationship between Professional Competencies and psychological empowerment of high school teachers in the city of shirvan. The method of the research is descriptive and its type is correlation in method and its aim is applicative. The Population of this study consisted of all high school teachers in the city of shirvan(N= 329). That sample was selected by utilizing simple random sampling and the size of sample was identified based on According to cochrane formula equal with 177 that 170 questionnaires were returned. data were collected through modified Professional Competencies questionnaire of Karimi (2009) and psychological empowerment scale of¬ Spreitzer and Mishra(1997) and Their reliability was estimated through Cronbach’s alpha coefficient on primary sample (30 people) 0.92 and 0.83 respectively. In order to analyze the data, descriptive statistics (mean, standard deviation and percent) and inferential statistics (kolmogorov-smirnov tests, Pearson correlation, one-sample t-test, and Stepwise regression and pearson coefficient of correlation) were used. The main findings are: professional competencies of high school teachers in the city of shirvan is above average and mean comments. psychological empowerment of high school teachers in the city of shirvan and is above average and mean comments. A positive relationship was found between general indicator of professional competencies and psychological empowerment of high school teachers in the city of shirvan. Three components, Intellectual competence(0.515), Behavioral competence(0.229) and professional ethics competence(0.223) have a significant contribution to the prediction of psychological empowerment of the teachers. Key¬words: professional competences, psychological empowerment, high Schools teachers