رابطه نگرش به مدرسه و حمایت اجتماعی ادراک شده با جهت گیری تحصیلی -شغلی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه ،عادی نمونه
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67836;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2309
- تاریخ دفاع
- ۲۳ دی ۱۳۹۳
- دانشجو
- طاهره قربانی
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر پیش¬بینی جهت¬گیری تحصیلی دانش¬آموزان از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده و نگرش به مدرسه، در مدارس دولتی و نمونه است. به این منظور 279 دانش آموز دختر سال اول متوسطه منطقه 18 آموزش و پرورش با استفاده از روش نمونه¬گیری انتخاب شدند. شرکت¬کنندگان به مقیاس سلامت روانی- رفتاری (1393) پاسخ دادند. داده¬های پژوهش از طریق رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت مقایسه مدارس دولتی(عادی) و نمونه( خاص)، در متغیرهای پژوهش ازواریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شده است که براساس یافته¬ها در مدارس نمونه و عادی، نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و نگرش به مدرسه دارای تفاوت معنادار بودند. به طور کلی می توان گفت که حمایت اجتماعی ادراک شده و نگرش به مدرسه توان پیش بینی جهت¬گیری تحصیلی را دارند . واژگان کلیدی: حمایت اجتماعی ادراک شده ، نگرش به مدرسه، جهت گیری تحصیلی، مدارس عادی و نمونه
- Abstract
- Abstract The purpose of this study is to predict the orientation of career and education of the public (regular) and special school students by perceived social support and attitude to school. For this purpose the sample of 279 girl students of 18th region of Tehran in the first year of secondary education are selected via sampling method. The participants responded to the mental health-behavior scale (which was conducted in secondary schools in 1393). The research data were analyzed by stepwise regression. To compare public (regular) and special schools in research variables the multivariate variance (MANOVA) was used. According to the findings in public and special schools the role of perceived social support and attitude to school has a positive and significant difference. In general we can say that perceived social support and attitude to school can predict the academic orientation. Keywords: perceived social support, attitude to school, academic-vocational orientation, public and special schools