عنوان پایاننامه
بررسی ادبیات کودکان نادر ابراهیمی و عمرسیف الدین
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1740;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56454
- تاریخ دفاع
- ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- کاموران بزکورت
- استاد راهنما
- علی اصغر باباسالار
- چکیده
- کودکان هر کشور، آیندهسازان آن محسوب میشوند؛ از اینرو ادبیات کودک و نوشتن داستانها و سرودن اشعار مناسب آنان ارزش بسیار دارد. یک اثر قابل توجه در این زمینه، علاوه بر اینکه باید بتواند کودکان را سرگرم کند و لذّت ادبیات را به آنان بچشاند، بایسته است که در عین سادگی شامل پیامهای مفید اخلاقی، آموزشی، اجتماعی و ... باشد. گرچه ادبیات فارسی و ترکی، هر دو، جزو غنیترین ادبیاتهای جهان شمرده میشوند، اما ادبیات کودکان به مفهوم امروزی آن در ایران و ترکیه نوپا است. نادر ابراهیمی در ایران جزو پیشگامان و بهترین نویسندگان ادبیات کودک شمرده میشود و در این زمینه هم داستانهای خوب و هم مقالات و کتابهای تحقیقی نوشته است. عمر سیفالدین نیز در ادبیات ترک چنین جایگاهی دارد. او نخستین کسی است که به شیوه نوینی به نوشتن داستان برای کودکان پرداخت و در آنها برخلاف دیگر نویسندگان زمان خود، از زبان سادهای بهره برد. در این پژوهش بر آنیم تا پس از بیان مقدمات مجملی درباره ادبیات کودک و ویژگیهای آن، به معرفی احوال و آثار این دو نویسنده بپردازیم و پس از آن، برگزیدهای از داستانهای آن دو را تحلیل کنیم تا در نهایت به مقایسه شیوه داستاننویسی و ارزش آثار ابراهیمی و سیفالدین بپردازیم. کلمات کلیدی: ادبیات کودک در ایران و ترکیه، نادر ابراهیمی، عمر سیفالدین، داستان کوتاه.
- Abstract
- Children are the future of each of the country; so children’s literature, writing stories and suitable poetry for children are so worthy to mention. An effective work in this field should make the children to enjoy literature and it is necessary to be amused for them; and besides simplicity, it should be included in some ethical, educational and social messages for them. Although both Persian and Turkish literatures are considered as the world’s richest one, however the concept of children’s literature in Iran and Turkey is very new. Nader Ebrahimi in Iran is considered as the pioneers and one of the best writers of children’s literature and he has written some good stories, articles and research books in this field. Omar Seyfeddin also has the same place in Turkish literature. He is the first one that has written stories for children in a new method and unlike other writers of his time he used a simple language for writing. In this research, after introductory expression about children’s literature and its features, we are going to introduce the works of these two writers; and then analyze a selection of works of these two writers; and finally compare writing style used by Ebrahimi and Seyfeddin in their works. Key words: children’s literature in Iran and Turkey, Nader Ebrahimi, Omar Seyfeddin, short story.