عنوان پایان‌نامه

تبیین چارچوب نظام جبران خدمات کارکنان دانشی در شرکتهای دانش بنیان (مورد مطالعه: یکی از شرکتهای زیر مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56900
    تاریخ دفاع
    ۰۷ اسفند ۱۳۹۱

    هدف این تحقیق، تبیین چارچوب نظام جبران خدمات کارکنان دانشی و مولفه های آن می باشد. از آنجا که جبران خدمات از عوامل اثرگذار بر جذب، حفظ و انگیزش کارکنان دانشی است، دارای اهمیت فراوانی می باشد. سیاست ها و روش¬های جبران خدمات دانشگران تحت تاثیر استراتژیهای مدیریت منابع انسانی و در سطح بالاتر، استراتژی های سازمان است. برای مدیریت بر دانشگران از رویکرد دو هسته ای و مدیریت استعداد استفاده می¬شود، یعنی مدیریت بر دانشگران باید متفاوت با مدیریت بر دیگر کارکنان باشد. در این راستا، استفاده از مدل¬های شایستگی مطرح می¬گردد. با توجه به اهمیت پاداش های درونی و غیرمالی، رویکرد جبران خدمات کل در جبران خدمات دانشگران بکار گرفته می¬شود. اینکه چه موارد و مولفه¬هایی در بخش مالی و غیرمالی جبران خدمات دانشگران باید ارائه شود، در این تحقیق بصورت میدانی و با ابزار پرسش نامه بررسی شد. این بررسی، در بین مهندسین، پژوهشگران و کارشناسان شاغل در یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارت دفاع، فعال در حوزه فناوری¬های برتر، انجام شد. تعداد جامعه آماری 500 نفر و نمونه آماری 131 نفر می-باشند. نمونه گیری به طور تصادفی ساده انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده¬ها به روش تحلیل عاملی اکتشافی با نرم افزارSpss19 و سپس تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزار 8.80 Lisrel انجام گردید. سپس با آزمون فریدمن به رتبه بندی مولفه¬ها پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان می¬دهد که 11 مولفه برای نظام جبران خدمات دانشگران مطرح می¬باشد. در بین این مولفه¬ها، پرداخت بر اساس عملکرد سازمانی (دادن سود و سهام) بالاترین اهمیت را برای دانشگران دارد. کلمات کلیدی: جبران خدمات، دانشگران، سازمان¬های دانش بنیان، رویکرد جبران خدمات کل، پرداخت شایستگی محور
    Abstract
    The purpose of this study is explaining the framework of knoelwdge workers’ compensation and its components. Since the compensation is a effective component of knowledge workers’ attraction, retention and motivation, is important. The policies and methods of knowledge workers compensation is affected by HRM strategies and in a higher level, organization’s strategies. To manage knowledge workers, two-cores approach and talent management is used, in the other words, managing the knowledge worker must be different from other personnel. In this way, using the competency models is suggested. What components in financial and nonfinancial part must be offered, is investigated by questionnaire in a field study. The present study was conducted among the researchers, experts and engineers in a subsidiaries of the Ministry of Defense, which works in the field of high technologies. The number of population is 500 and the number of sample is 131. Sampling was done in simple random method. Data analysis was performed in exploratory factor analysis method by SPSS19 and confirmatory factor analysis method by LISREL8.80. Then, the components ranked by Friedman test. The results show that 11 components for knowledge workers compensation system is proposed in the study, which the most important component is paying based on organizational performance. Key words: compensation, knowledge workers, knowledge-intensive organization, total reward approach, factor analysis.