عنوان پایان‌نامه

طراحی مقیاسی مبتنی بر اخلاق حرفه ای اسلامی برای ارزیابی تصمیمات نظام بازاریابی



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مقیاسی مبتنی بر اخلاق حرفه ای اسلامی برای ارزیابی تصمیمات نظام بازاریابی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریتMBA - بازاریابی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57216
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    هاشم آقازاده

    فلسفه های بازاریابی با وجود اینکه در مسیر تکامل شکلهای مختلفی به خود گرفته اند اما تمامی آنها ریشه در منفعت طلبی بنگاه دارند و ارزشهای نظام سرمایه داری را حتی در رعایت اخلاق وارد تصمیمات بنگاههای اقتصادی می کنند و این در حالی است که جوامع مختلف، جهان بینی های متفاوتی دارند و نیازمند متناسب سازی ابزارهای بازاریابی با نوع جهان بینی خود می باشند. این موضوع در جوامع اسلامی اهمیت فراوانی دارد و در کشور ما نیز، ذیل عنوان تحول در علوم انسانی مطرح است. توجه به مباحث اخلاق در فرایند تصمیم گیری روشی مؤثر برای اجرای اخلاقیات در سطح جامعه می باشد. و چگونگی لحاظ کردن اصول اخلاقی، از جمله مباحثی است که در شاخه اخلاق کاربردی بررسی می گردد که شامل اخلاق اقتصادی، اخلاق پزشکی، اخلاق بازاریابی و... می باشد. از طرفی استفاده از مقیاس های اندازه گیری تصمیم گیری اخلاقی، زمینه ساز بینشی نسبت به تصمیم گیری اخلاقی گردیده است. اما اغلب این ابزارها بر جنبه روانی تمرکز دارند تا نظریه های اخلاقی. و نظر به اینکه مکتب اخلاقی اسلام برای بازاریابی کنونی دارای بایدها و نبایدهایی است، لذا در این تحقیق مبنای استخراج مقیاس ارزیابی اخلاقی تصمیمات در حرفه ی بازاریابی (به طور خاص فروش شخصی) قرار گرفته است. محقق با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد (البته با اندکی اصلاحات)، طی مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه اخلاق اسلامی و بازاریابی، و با بکارگیری نرم افزار اطلس.تی در تحلیل داده ها (کد گذاری)، به الگوی عمل اخلاقی در نظام بازاریابی (به طور خاص حرفه فروشندگی شخصی) یا همان ادای حقوق الهی (حق الله، حق الناس، حق النفس) در جهت قرب به جضرتش دست یافته است. معیارهای ارزیابی اخلاقی برای تعریف مقیاس (هدف اصلی تحقیق) و نیز ماتریس نیت-فعل که مبین اهمیت نیت برای اخلاقی بودن عمل در مکتب اخلاقی اسلام می باشد، دستاورد های اصلی این تحقیق است. و در پایان مقیاسی برای جلوگیری از فعل ضد اخلاقی متناسب با مخاطبین حقوق، ارائه شده است. نتایج حاصل از تحقیق حاضر را می توان در تدوین کدهای اخلاقی حرفه بازاریابی و فروشندگی نیز به کار گرفت.
    Abstract
    Abstract Marketing philosophies have had various outward forms in their progress while their main aim have been profit-seeking, and have put values of capitalism in decisions of businesses, even in using ethics. This is while different societies have different ideologies and worldviews, and need to match their marketing with. this is extremely important for Islamic societies and is a part of the recent topic “ Evolution in Human Science ” in Iran. Putting ethics issues into decision making process is an effective way for ethics enforcement in society while applied ethics which includes economy ethics, medical ethics, marketing ethics and etc, discusses about putting ethical principals into action. On the other hand ethical decision making measuring scales cause knowledge improvements on ethical decision making, however these scales are mainly based on psychological aspects rather than ethical theories. Then in this research the Islamic moral doctrine is used as a base for developing an ethical assessment scale for marketing activities (focusing on personal selling). Using Grounded Theory strategy with some modifications, and having semi-structured interviews with Islamic ethics and marketing experts, and by open-coding analysis in Atlas.ti software, the model which is obeying Allah rights (Allah, people and self rights) in order to get closer to Allah (God’s satisfaction) is achieved. The criteria for developing an ethical assessment scale and also, an intent-act matrix which shows the importance of well intent in ethical doctrine of Islam, are the main findings. Finally a scale for preventing unethical acts regarding to the stakeholders is presented. Also result of this research can be used in developing codes of ethics in marketing and personal selling. Keywords: Islamic Ethics, Professional Ethics, Marketing, Personal Selling, Decision Assessment Scale, Allah Rights, Grounded Theory.