عنوان پایاننامه
بررسی ،شناسایی و رتبه بندی عوامل تاثیر گذار بر چابکی توسعه محصول جدید (نمونه موردی : شرکت یزدباف)
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61591
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمدحسین وحدت زاد
- استاد راهنما
- محمدعلی شاه حسینی
- چکیده
- امروزه، واحد های تولیدی و صنعتی به دلیل افزایش رقابت در بازارهای جهانی، نه تنها برای پیشرفت بلکه برای بقای خود نیازمند تغییر در محصولات موجود و یا ایجاد محصولات جدید می-باشند. فرآیند تولید محصولات جدید که یک مزیت رقابتی برای سازمان های تولیدی محسوب می-شود، یک فرآیند چند جانبه است که جنبه های مختلفی نظیر تعامل با شبکه های نوآوری، همکاری بین واحدهای تحقیق و توسعه با واحدهای بازاریابی، وجود زنجیره های تأمین کارا و بهره گیری از دانش و مهارت تیم های چند منظوره را در بر می¬گیرد. این فرآیند تا این زمان اینگونه دستخوش تغییر و تحول نبوده است. رشد سریع تکنولوژی، افزایش ریسک پذیری و مخاطره در تجارت جهانی و تغییرات روز افزون در نیازهای مشتریان، تیم های توسعه محصول جدید را با فشارهای روز افزونی جهت کاهش هزینه ها، کاهش چرخه زمان تولید، با حفظ کیفیت مناسب و قابلیت اطمینان بالا مواجه ساخته است به طوری که توجه به استراتژی های چابک سازی را در فرآیند تولید محصولات جدید مطرح ساخته است. با درک درجه اهمیت موضوع چابکی در توسعه محصول جدید، تصمیم برآن شد تا پژوهشی در شرکت یزد باف به انجام برسد. پس از مرور گسترده ادبیات موضوع، به مدلی با 4 فاکتور اصلی و 40 مشخصه دست یافتیم. برای اینکه بتوانیم درجه اهمیت هریک از این شاخص ها را برای شرکت یزدباف بیابیم، در مرحله اول پرسشنامه ای با هدف کاهش تعداد این شاخص ها بین مدیران ارشد شرکت توزیع شد. پس از کاهش این 40 شاخص به 20 شاخص، از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی این شاخص ها رتبه بندی گردیدند.
- Abstract
- Nowadays, industrial and manufacturing units due to increased competition in global market are needed to change their current products or to develop the new products, not only for their development but for their survival. New product development process which is considered as a competitive advantage for manufacturing organizations is a multilateral process that contains various aspects such as: cooperation with innovation networks, collaboration between R&D units and marketing units, presence of effective supply chains and Utilization of multifunctional teams’ knowledge and skills. This process has not been more challenging than it is today. The rapid growth of technology, increasing in risk taking, the hazard in global business and increasing changes in customers’ needs, put increasing pressure on the new product development teams to reduce the costs and to reduce manufacturing cycle time with the appropriate quality and high level of reliability, so that agility strategies are considered in new product development process. With recognizing the importance degree of agility subject in new product development, we decided to make a research in Yazdbaf Company. After an extensive Literature review, we achieved a model with four main factors and forty criteria. To understand the importance level of these criteria in Yazdbaf Company, as a first step, a questionnaire was distributed among the senior Managers in order to decreasing the number of these criteria. After the reduction of these forty criteria to twenty, these twenty criteria were ranked with Fuzzy Analytical Hierarchy Process.