عنوان پایان‌نامه

صورتبندی مفهوم شهادت در میان داوطلبین اعزام به جبهه در دوران دفاع مقدس



    دانشجو در تاریخ ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "صورتبندی مفهوم شهادت در میان داوطلبین اعزام به جبهه در دوران دفاع مقدس" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3430;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61968
    تاریخ دفاع
    ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
    دانشجو
    مصطفی کریمی
    استاد راهنما
    ابراهیم متقی

    شهادت در دوگانه معنایی در تقابل با مفهوم فوت قرار دارد. هر قدر در جامعه مدرن فوت، مرگ و مردگان، مفاهیمی تابو، جداافتاده، نامرئی و حاشیه‌ای هستند در ایران زمان جنگ، شهادت که برخاسته از بافت اجتماعی- مذهبی است، هر روز در متن اجتماعی بازتولید می‏شود. قالب معنایی شهادت، روند "مرگ زدایی" شده جامعه مدرن را به چالش می‏کشد و نوعی زیستن هم‏ارز با مرگ را صورت‏بندی می‏کند. در این دوارن با رویکردی بینامتنی و تلفیقی از گزاره‏های مدرن و مذهبی، چگونه زیستن با چگونه مردن معنا می‏یابد. فوت/ مرگ همواره با ترس از گذر زمان پیوند می‏یابد. سیستم فیزیولوژیک بدن از هنگام تولد در یک روند دوگانگی، مرگ خود را آغاز می‏کند. در قالب معنایی شهادت، زمان مفهوم متمایزی پیدا می‏کند. به دلیل وجه قدسی- فرازمانی مرگ در شهادت، ابدیتی عظیم در راهی متمایز (سبیل‏الله) پیش پای شهید گذاشته می‏شود و شهید باید این راه بپیماید. بر این مبنا باید جهاد کرد. دنیا مزرعه آخرت است. باید از دنیا و تعلقات دنیا عبور کرد. قالب شهادت در پروسه معنایی "عبور" معنا پیدا می‏کند. شهادت نوعی "صیرورت" است در مواجهه با فوت که نوعی "سکون" و فناست. بر همین اساس، شهادت در یک بستر پیچیده تاریخی فهم می‏شود، نقش حماسه‏ها در همین جا معنا پیدا می‏کند. چراغ بر افروخته پیشینیان که به شهید رسیده باید روشن بماند. در قالب معنایی شهادت، مردن عین زیستن معنا پیدا می‏کند. اسطوره‏های فراموش شده و راستین تاریخ، باید دوباره متولد شده و تکثیر شوند. در همین راستا بازتولید مختلف وجوه اسطوره کربلا در جبهه‏ها تبلور می‏یابند. مردن در "لحظه تاریخی" که در آن مسئولیتی بر دوش سوژه است (برپایی عدل الهی)، از راه راستین آن (جهاد اصغر -جهاد اکبر) عین زندگی است همان‏گونه که شهدای کربلا "مردن" را به جان خریدند و در قالب "شهادت" معنا کردند. در این قالب، "مرگ خوب" در مقابل "مرگ بد" معنا می‏یابد. مرگ خوب راهی برای نمود عینی وجه قدسی عالم (حق) در تقابل با وجهه غیرقدسی آن (باطل) است که باید طی شود. شهادت، گواهی حقیقت است در دنیای مدرن که هر روز بیشتر و بیشتر از حقیقت فاصله می‏گیرد. مرگ در قالب گفتمان اسلامی در یک منطق هم‏ارز با امر قدسی فهمیده می‏شود و وجه قدسی می‏یابد و در قالب معنایی شهادت صورت‏بندی می‏شود. بر همین اساس، در این پژوهش تلاش می‏شود دال‏های معنا‏دهنده به شهادت در بطن گفتمان اسلامی استخراج شود. در این راستا، پژوهش حاضر در صدد است صورت‏بندی مفهوم شهادت در بین نیروهای داوطلب اعزام به جبهه را در درون این عناصر گفتمانی واکاوی نماید. انتخاب‏های فردی داوطلبانه برای اعزام به جبهه در دوران دفاع هشت ساله عمیقاً از بسترهای مذهبی، اعتقادی و اجتماعی متاثر بود؛ در عین حال به مرور زمان، شکل جدیدی از مفاهیم گفتمانی را شکل داد که یکی از اصلی‏ترین این مفاهیم شهادت بود. رزمنده‏ای که به صورت داوطلبانه عازم جبهه می‏شود در نظم تعهدات ایدئولوژیک اسلامی، تکلیف شرعی خود را انجام می‏دهد. در داخلی این گفتمان، شهادت به گونه‏ای خاص صورت‏بندی و مفصل‏بندی می‏شود. این تحقیق در پی تحلیل شکل خاص این صورت‏بندی در قالب گفتمان اسلامی برای رزمنده داوطلب اعزام به جبهه است و سعی دارد با تشریح عناصر معنادار این صورت‏بندی، دلایل تکثیر دال شهادت را در بین این نیروها، تبیین نماید.
    Abstract
    articulation of martyrdom concept among fighters in Iran-Iraq war (1980-1988): A lot of people in during the Iran-Iraq war (1980-1988) volunteering were headed to war. For the Warriors, despite awareness of the possibility of being killed in front, war was a religious duty. Volunteers went to war based on religious interpretation of the concept of death, Impression that this type of death as "martyrdom"was formulated. This project will attempt to root through a discourse analysis of social, historical and religious Explain the concept of testimony in the Iran-Iraq War. Initially, efforts will be based on Islam, its detailed description of how the formation of this concept, the expression. By analyzing the main elements of the Islamic discourse, the elements are analyzed at the time of Iran's Islamic Revolution. Finally, given the previous two main forms of this concept, Testimony during the war are analyzed with discourse analysis approach and the impact of reading on how this concept can be expressed in Islam and Islamic Revolution.