عنوان پایاننامه
صورتبندی مفهوم شهادت در میان داوطلبین اعزام به جبهه در دوران دفاع مقدس
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3430;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61968
- تاریخ دفاع
- ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- مصطفی کریمی
- استاد راهنما
- ابراهیم متقی
- چکیده
- شهادت در دوگانه معنایی در تقابل با مفهوم فوت قرار دارد. هر قدر در جامعه مدرن فوت، مرگ و مردگان، مفاهیمی تابو، جداافتاده، نامرئی و حاشیهای هستند در ایران زمان جنگ، شهادت که برخاسته از بافت اجتماعی- مذهبی است، هر روز در متن اجتماعی بازتولید میشود. قالب معنایی شهادت، روند "مرگ زدایی" شده جامعه مدرن را به چالش میکشد و نوعی زیستن همارز با مرگ را صورتبندی میکند. در این دوارن با رویکردی بینامتنی و تلفیقی از گزارههای مدرن و مذهبی، چگونه زیستن با چگونه مردن معنا مییابد. فوت/ مرگ همواره با ترس از گذر زمان پیوند مییابد. سیستم فیزیولوژیک بدن از هنگام تولد در یک روند دوگانگی، مرگ خود را آغاز میکند. در قالب معنایی شهادت، زمان مفهوم متمایزی پیدا میکند. به دلیل وجه قدسی- فرازمانی مرگ در شهادت، ابدیتی عظیم در راهی متمایز (سبیلالله) پیش پای شهید گذاشته میشود و شهید باید این راه بپیماید. بر این مبنا باید جهاد کرد. دنیا مزرعه آخرت است. باید از دنیا و تعلقات دنیا عبور کرد. قالب شهادت در پروسه معنایی "عبور" معنا پیدا میکند. شهادت نوعی "صیرورت" است در مواجهه با فوت که نوعی "سکون" و فناست. بر همین اساس، شهادت در یک بستر پیچیده تاریخی فهم میشود، نقش حماسهها در همین جا معنا پیدا میکند. چراغ بر افروخته پیشینیان که به شهید رسیده باید روشن بماند. در قالب معنایی شهادت، مردن عین زیستن معنا پیدا میکند. اسطورههای فراموش شده و راستین تاریخ، باید دوباره متولد شده و تکثیر شوند. در همین راستا بازتولید مختلف وجوه اسطوره کربلا در جبههها تبلور مییابند. مردن در "لحظه تاریخی" که در آن مسئولیتی بر دوش سوژه است (برپایی عدل الهی)، از راه راستین آن (جهاد اصغر -جهاد اکبر) عین زندگی است همانگونه که شهدای کربلا "مردن" را به جان خریدند و در قالب "شهادت" معنا کردند. در این قالب، "مرگ خوب" در مقابل "مرگ بد" معنا مییابد. مرگ خوب راهی برای نمود عینی وجه قدسی عالم (حق) در تقابل با وجهه غیرقدسی آن (باطل) است که باید طی شود. شهادت، گواهی حقیقت است در دنیای مدرن که هر روز بیشتر و بیشتر از حقیقت فاصله میگیرد. مرگ در قالب گفتمان اسلامی در یک منطق همارز با امر قدسی فهمیده میشود و وجه قدسی مییابد و در قالب معنایی شهادت صورتبندی میشود. بر همین اساس، در این پژوهش تلاش میشود دالهای معنادهنده به شهادت در بطن گفتمان اسلامی استخراج شود. در این راستا، پژوهش حاضر در صدد است صورتبندی مفهوم شهادت در بین نیروهای داوطلب اعزام به جبهه را در درون این عناصر گفتمانی واکاوی نماید. انتخابهای فردی داوطلبانه برای اعزام به جبهه در دوران دفاع هشت ساله عمیقاً از بسترهای مذهبی، اعتقادی و اجتماعی متاثر بود؛ در عین حال به مرور زمان، شکل جدیدی از مفاهیم گفتمانی را شکل داد که یکی از اصلیترین این مفاهیم شهادت بود. رزمندهای که به صورت داوطلبانه عازم جبهه میشود در نظم تعهدات ایدئولوژیک اسلامی، تکلیف شرعی خود را انجام میدهد. در داخلی این گفتمان، شهادت به گونهای خاص صورتبندی و مفصلبندی میشود. این تحقیق در پی تحلیل شکل خاص این صورتبندی در قالب گفتمان اسلامی برای رزمنده داوطلب اعزام به جبهه است و سعی دارد با تشریح عناصر معنادار این صورتبندی، دلایل تکثیر دال شهادت را در بین این نیروها، تبیین نماید.
- Abstract
- articulation of martyrdom concept among fighters in Iran-Iraq war (1980-1988): A lot of people in during the Iran-Iraq war (1980-1988) volunteering were headed to war. For the Warriors, despite awareness of the possibility of being killed in front, war was a religious duty. Volunteers went to war based on religious interpretation of the concept of death, Impression that this type of death as "martyrdom"was formulated. This project will attempt to root through a discourse analysis of social, historical and religious Explain the concept of testimony in the Iran-Iraq War. Initially, efforts will be based on Islam, its detailed description of how the formation of this concept, the expression. By analyzing the main elements of the Islamic discourse, the elements are analyzed at the time of Iran's Islamic Revolution. Finally, given the previous two main forms of this concept, Testimony during the war are analyzed with discourse analysis approach and the impact of reading on how this concept can be expressed in Islam and Islamic Revolution.