عنوان پایاننامه
مقایسه برنامه درسی قصد شده ، اجرا شده و کسب شده در آموزش دروس معارف اسلامی دانشگاه و شناسایی برنامه درسی مفغول :مطالعه موردی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59793
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- اعظم پیرزاده
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- کیده هدف پژوهش حاضر مقایسه ی برنامه درسی قصدشده و اجراشده با برنامه ی درسی کسب شده دروس معارف اسلامی و شناسایی برنامه درسی مغفول، توسط دانشجویان و اساتید گروه معارف دانشگاه تهران می باشد. برای انجام این پژوهش از روش پژوهش آمیخته استفاده شده است، در بخش کمی پژوهش تعداد 346 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم دوره کارشناسی با روش تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامه محقق ساخته که براساس اهداف مصوب برنامه درسی معارف اسلامی تهیه شده بود، پاسخ دادند و در بخش کیفی پژوهش 10 نفر از اساتید به شیوه در دسترس نمونه گیری شده و سوالات پاسخ دادند. یافته ها نشان داد که که میزان همخوانی برنامه درسی کسب شده و قصد شده از دیدگاه دانشجویان و اساتید در وضعیت نامطلوبی است، و برنامه درسی قصد شده با مهمترین مؤلفه های برنامه درسی اجراشده همخوانی ناچیزی دارد. مهمترین موضوعات و محتوایی که از دیدگاه اساتید و دانشجویان مورد غفلت واقع شده است، مباحث مرتبط با مسائل و مشکلات روز دانشجویان و مباحث مربوط به مهدویت و ولایت فقیه می باشد. همچنین در اجرای برنامه درسی معارف اسلامی، توجه به ماهیت عاطفی و رفتاری اهداف آموزش این دروس و اهمیت تعامل مثبت استاد و دانشجو در آموزش این واحدها مورد غفلت واقع شده است.
- Abstract
- Abstract The purpose of this study was to the comparison of intended and implemented whit attained curriculum in Islamic lessons education of university and to identify of null curriculum toward to recognition the reasons of deficiency of Islamic lessons education. This study used a mixed methods approach. Quantitative data were collected from 346 undergraduates of Tehran University that participants completed a researcher made questionnaire. Qualitative data were obtained from10 masters of Islamic lessons in Tehran University. Results indicated that from the view of students and masters the extent consistency between attained curriculum and intended curriculum is very low, also intended curriculum with implemented curriculum don't have the considerable accordance. From the view of students and masters, the most important topics and contents that have been neglected in education of Islamic lessons are subjects related to nowadays issues and problems of students and subjects related to the Supreme Leader and mahdaviat. Also the importance of positive interaction between the student and the master in education of Islamic lessons and make the regarding to emotional and behavioral dimensions of Islamic lessons goals have been null.