عنوان پایاننامه
ایجادویادگیری سلسله مراتبی بااستفاده از روش بیزی
- رشته تحصیلی
- مهندسی کامپیوتر- هوش مصنوعی - رباتیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1287;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 1287
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مرداد ۱۳۸۶
- دانشجو
- سعید عامی زاده
- استاد راهنما
- مجید نیلی احمدآبادی
- چکیده
- چکیده موجودات هوشمند به منظور مدیریت حجم عظیم دادههایی که به عنوان ورودیهای حسی دریافت میکنند لازم است که توانایی مجردسازی این اطلاعات را داشته باشند. مجردسازی در واقع علاوه بر قدرت تعمیم، امکان انتقال آسان دانش بین عاملهایی که در محیط واقعی قرار دارند را فراهم میآورد. یادگیری مفاهیم یک روش برای مجردسازی است که در آن فضاهای پیوسته حسی و حرکتی عامل به موجودیتهای گسستهای به نام "مفهوم" نگاشته میشوند. در میان مدلهای محاسباتی مختلف برای یادگیری مفاهیم در هوش مصنوعی، روشهایی که بر مبنای یادگیری تقویتی طراحی شدهاند به دلیل کاربردشان در مسائل واقعی از محبوبیت بیشتری برخوردارند. در پایاننامه حاضر یک روش نوین برای یادگیری مفاهیم بر اساس چارچوب بیزی پیشنهاد شده است که در آن کل فرآیند یادگیری توسط سیگنال تقویتی دریافت شده از محیط هدایت میشود. این روش عامل هوشمند را قادر میسازد تا در مواجهه با عدم قطعیت در محیطهای نویزی و غیرقطعی به شکل کارآمدی تصمیمگیری و یادگیری انجام دهد. علاوه بر این، با استفاده از روش پیشنهادی، عامل به صورت ترتیبی و به واسطه تعامل با محیط هم از موفقیتها و هم از ناکامیهای خود مفاهیم را میآموزد. این ویژگیها در مجموع چارچوب پیشنهادی را از سیستمهای طبقهبندیکننده کلاسیک متمایز میسازد. در کنار تمام این ویژگیها، در چارچوب پیشنهادی امکان یادگیری مفاهیم واحد در چندین فضای ادراکی (مانند بینایی، شنوایی و غیره) به صورت همزمان وجود دارد. این نوع یادگیری که به صورت ذاتی در روش پیشنهادی پیشبینی شده است برای عامل مزایای زیادی در بر دارد که میتوان از میان آنها به بهبود دقت تصمیمگیریهای عامل و افزایش سرعت یادگیری اشاره نمود. نتایج شبیهسازی در این پایاننامه علاوه بر تخمین درست توزیع مفاهیم مختلف، فوائد یادگیری همزمان از موفقیتها و ناکامیها در افزایش سرعت همگرایی را نشان میدهد. نتایج عملی از سوی دیگر بر کارآمدی چارچوب پیشنهادی در یک مساله دنیای واقعی مانند دنبال کردن دیوار صحه میگذارند. همچنین در آزمایشهای عملی مزایای یادگیری همزمان در فضاهای ادراکی چندگانه با استفاده از روش پیشنهادی نشان داده شده است.