عنوان پایان‌نامه

تاثیر بازخورد به زبان مادری و فارسی بر پیشبرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دو زبانه ( کردی - فارسی)



    دانشجو در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر بازخورد به زبان مادری و فارسی بر پیشبرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دو زبانه ( کردی - فارسی)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56208
    تاریخ دفاع
    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱

    چکیده: با هدف بررسی تأثیر بازخورد به زبان مادری و فارسی بر پیشبرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دو زبانه(کردی- فارسی)، 45 نفر(45=N) از دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی یک مجتمع آموزشی، در شهرستان اشنویه، بصورت تصادفی انتخاب شدند. دانش آموزان در سه گروه مجزا قرار گرفتند. گروه آزمایشی اول( که بازخورد به زبان مادری دریافت می کردند)، گروه آزمایشی دوم( که بازخورد به زبان فارسی دریافت می کردند) و گروه کنترل که هیچگونه بازخوردی دریافت نمی کردند. جهت جمع آوری داده ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. یافته های پژوهشی حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که ارائه بازخورد به زبان مادری تأثیر معناداری بر پیشبرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوزبانه دارد و بین گروه آزمایشی اول(که بازخورد به زبان مادری دریافت می کردند) و گروه کنترل(که بازخورد دریافت نمی کردند)، تفاوت معناداری وجود داشت. اما بین گروه آزمایشی دوم(که بازخورد به زبان فارسی دریافت می کردند) و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت، و این نشان می دهد که ارائه بازخورد به زبان فارسی تأثیر چندانی بر پیشرفت خواندن و نوشتن دانش آموزان دوزبانه نداشته است. واژه های کلیدی: بازخورد به زبان مادری، بازخورد به زبان فارسی، مهارت خواندن، مهارت نوشتن، دانش آموز دوزبانه
    Abstract
    Abstract In order to study the effect of mother tongue and Persian feedback on bilingual (Kurdish-Persian) students’ reading and writing achievement, 45(male) elementary fourth grade students of an educational complex in Ushnawieh city were chosen via random sampling. Students were arranged in three groups; A) 1st experimental group, which received mother tongue feedback (Kurdish), B) 2nd experimental group, which received native language feedback (Persian) and C) control group, which received no feedback. A researcher-made test was administered on the sample in winter of 91. After data collecting, co- variance uni variate (Ancova) test were used for analysis. According to the results, mother tongue feedback had a significant effect on reading and writing achievement and there was a significant difference between 1st experimental group, which received mother tongue feedback (Kurdish) and control group, which received no feedback. Also there was no significant difference between 2nd experimental group, which received native language feedback (Persian) and control group. This fact indicates that native language feedback (Persian) had little effect on reading and writing achievement of bilingual (Kurd) students. Keywords: mother tongue feedback, native language feedback, reading achievement, writing achievement, bilingual student