عنوان پایاننامه
تحلیل گفتمان انتقادی اشعاراخوان ثالث
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1832;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57424
- تاریخ دفاع
- ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمدعلی مطهری
- استاد راهنما
- علی افخمی
- چکیده
- در پاردایم جدید رشته های علوم انسانی نقادی زبان به جای نقادی خرد نشسته است و این امر باعث چرخش زبانی در بسیاری از شاخه های علوم انسانی شده است. با علاقه مند شدن جامعه شناسان و فیلسوفان به زبان و عدم کارایی زبان شناسی صوری در تبیین مسائل زبانی، رفته رفته، اصطلاحی به وجود آمد که در اغلب رشته های علوم انسانی رخنه کرده است. گفتمان شیوه ای خاص برای سخن گفتن دربار? جهان و فهم آن می باشد. تحلیل انتقادی گفتمانِ فرکلاف روشی است که در آن مسائل زبانی با توجه به ساختارهای اجتماعی و مناسبات قدرت تحلیل می شود. بررسی ایدئولوژیکی شعر اخوان و نظم گفتمانی حاکم بر شعر معاصر موضوع اصلی این مقال می باشد که تحلیل گفتمان انتقادی برای بررسی این موضوع انتخاب شده است. شعر قسمت عمد? ادبیات فارسی را تشکیل می دهد و تبیین ایدئولوژیکی شعر در ادبیات فارسی که سهم عمده ای در فرهنگ ایران دارد، امری است ضروری. در واقع تحلیل گفتمان انتقادی نوعی جامعه شناسی زبان می باشد که تحلیل خود را در سه مرحل? توصیف، تفسیر و تبیین بیان می کند. تحلیل ادبیات در این روش تحلیلی است که در آن با در نظر گرفتن مشخصات متن ادبی کار خود را آغاز می کند و با تبیین ساختار های اجتماعی دخیل در تعیین گفتمان کار خود را به پایانمی برد.تحلیل گر گفتمان انتقادی با در نظر داشتن بینش هایی از قبیل : گفتمان توسط سلطه ساخته می شود، هرگفتمانی به صورت تاریخی تولید و تفسیر می شود و این که ساختار سلطه به وسیل? ایدوئولوژی گروه قدرتمند قانونی می شود؛ این امکان رابرای خود فراهممی آورد که فشار حاصل از بالا و احتمال مقاومت را در برابر رابط? قدرت نابرابر تحلیل کند اخوان در دوره ای قرار گرفته بود که در آن فضای سیاسی حاکم بر جامعه، او و شاعران دیگر را مجبور به استفاده از زبان نمادین برای بیان افکار خود کرده بود. حال و هوای شعر اخوان مملو از یاس و نا امیدی می باشد و این یأس و ناامیدی را چنان حماسی بیان می کند که او را شاعر حماس? شکست می نامند. کلمات کلیدی : تحلیل گفتمان انتقادی، اخوان ثالث، قدرت، ساختارهای اجتماعی.
- Abstract
- In the human sciences new paradigms is the criticism of language rather than the criticism of intellect.For this reason,linguistic turn has been occurred in many fields of humanities. With interests in language among Sociologists and philosophers and problems due to the inefficiency of formal linguistics in explaining linguistic problems, gradually, there was a phrase that has crept in most humanities disciplines. Discourse is a specific ways to talk about the world and understand it. Fairclough's critical discourse analysis is a approach in which linguistic problems are analyzed in relation to social structures and power. Ideological analysis of Akhavan's poetry and Dominant discourse in his poetry is the main subject of this paper. We select critical discourse to analyze this. Poetry makes up the bulk of Persian literature and it is essential to illustrate ideologicaly poetry in Persian literature. The critical discourse analysis is a sociological analysis described in three stages: description, interpretation and explanation. Taking into account the insight that discourse is structured by dominance; that every discourse is historically produced and interpreted, that is, it is situated in time and space; and that dominance structures are legitimated by ideologies of powerful groups, the complex approach advocated by proponent of CDA makes it possible to analyze pressure from above and possibilities of resistance to unequal power relationships that appear as societal conventions. The dominant political climate in the society in this period made Akavan and other poets use symbolic language to express their thoughts. The mood in Akhavan's poetry is full of frustration and despair and he states this despair so epic that others called him the poet of epic fail. Key words: criticl discourse analysis, Akhavan, power, structure of socirty.