عنوان پایان‌نامه

یادگیری توام باروشهای بیزی برای تصمیم گیری مناسب



    دانشجو در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "یادگیری توام باروشهای بیزی برای تصمیم گیری مناسب" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1331;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 1331
    تاریخ دفاع
    ۱۳ آبان ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    مجید نیلی احمدآبادی

    درک محیط پیرامون از طریق مفاهیم از جمله مکانیزم‌های پیچیده‌ای است که به مرور زمان در مغز موجودات زنده ایجاد می‌شود. در علومِ ‌شناختی تحقیقات فراوانی در مورد جنبه‌های مختلف ادراک در موجودات زنده انجام شده است و این تحقیقات هر روز اسرار جدیدی را برملا می‌سازند. وجود یک سیستم ادراکی قوی در موجودات زنده موجب شده است که آنها در مواقع ضروری بتوانند تصمیمات مناسبی اتخاذ نموده و بقای خود را حفظ کنند. در این پژوهش با الهام از یافته‌های جدید علوم ‌شناختی درباره عصب‌های آینه‌ای و مدل‌های حافظه‌ در موجودات زنده، ساختاری ارائه شده است که به کمک آن یک عامل مصنوعی می‌تواند بدون دانش اولیه و تنها با استفاده از پاسخی که محیط پیرامونی‌اش به رفتار او می‌دهد از محیط خود مفاهیم مجردی را استخراج نماید. استخراج این مفاهیم مجرد به عامل مصنوعی کمک می‌کند تا درک مناسبی از محیط پیرامون خود داشته باشد و بدین وسیله بتواند نه تنها در آن محیط بلکه در محیط‌های مشابه دیگر نیز تصمیم‌گیری‌های مناسبی را اتخاذ نماید. ساختار پیشنهادی برای عامل مصنوعی این امکان را فراهم می‌آورد تا به کمک سنسورهای ساده بتواند مفاهیم مناسبی را از محیط استخراج کند؛ سپس، عامل مصنوعی با استفاده از بخش دیگری از این ساختار سعی می‌کند تا دانش مکتسبه خود را به فضای بینایی‌اش منتقل کند و به این ترتیب راه را برای فهم محیط به کمک بینایی‌اش هموار سازد. برای نیل به این مقصود، در راهکار پیشنهاد شده در این پژوهش یک مکانیزم احتمالاتی گنجانده شده است که به کمک آن، عامل یافته‌های خود را به حوزه بینایی منتقل نماید. به بیان دیگر، ساختار پیشنهاد شده در این کار پژوهشی این امکان را برای عامل مصنوعی به وجود می‌آورد که یافته‌های خود را که در ابتدا بدلیل نداشتن هیچ دانش اولیه‌ای در فضاهای یادگیری ساده‌ای بدست آورده است، به فضای بینایی خود منتقل کرده و بدین وسیله بتواند از بینایی خود نیز در تصمیم‌گیری کمک بگیرد. نتایج آزمایشهای انجام شده نشان می‌دهد که عامل یادگیرنده توانسته است مفاهیم مناسبی از محیط کشف کرده و دانش خود را به فضاهای ادراکی پیچیده‌تر منتقل نماید. همچنین آزمایشات‌ نشان می‌دهند که ساختاری که در این پژوهش برای یادگیری مفاهیم پیشنهاد شده است این امکان را برای عامل یادگیرنده به وجود می‌آورد که وظیفه‌ای را در یک محیط ساده یاد بگیرد و سپس آن را در محیط‌های پیچیده‌تر نیز بدون نیاز به صرف وقت برای یادگیری انجام دهد که این خود از ویژگی‌های یادگیری از طریق تجرید مفاهیم می‌باشد.