پیش بینی میزان فروش محصول جدید در صنایع غذایی با استفاده از ترکیب روشهای کمی و کیفی (مورد مطالعه: پاستای منجمد شرکت کاله )
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68070
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- پژمان لامعی
- استاد راهنما
- علی حیدری
- چکیده
- این تحقیق با هدف پیش بینی فروش محصول جدید پاستای منجمد شرکت کاله با استفاده از ترکیب روش های پیش بینی انجام شده است. در این تحقیق روش های کمی پیش بینی با روش های کیفی ترکیب شده است و نتایج این پیش بینی ها به صورت میانگین گیری ساده به عنوان نتیجه نهایی مشخص شده است. مرور پیشینه تحقیق نشان می دهد یکی از پرکاربردترین روش های کمی پیش بینی به دلیل دقت بالا روش رگرسیون می باشد که در اینجا به عنوان یکی از روش ها به کار گرفته شده است و دیگری روش انتشار Bass می باشد که برای محصولات جدید مناسب می باشد. روش های کیفی به کار گرفته شده در این تحقیق نیز آزمایش بازار و روش تحلیل سلسله مراتبی می باشد. روش تحلیل سلسله مراتبی برای انتخاب محصول مشابه به کار گرفته شده است و روش آزمایش بازار جهت بررسی فروش محصول جدید مورد نظر در محیطی مشخص و در بازه زمانی محدود به کار گرفته شده است. روش رگرسیون دارای مقادیر p می باشد که در این تحقیق تمام مقادیر مورد نظر برای پیش بینی فروش کمتر از 0.05 می باشد که نشان از صحت تحلیل مذکور دارد. همچنین برای روش انتشار Bass نیز بررسی ضرایب p,q این روش نشان می دهد که این روش نیز نتایجی با اعتبار قابل قبول دارد. مقایسه نتایج روش های پیش بینی مورد بحث نشان می دهد که فروش پیش بینی شده از روش های مختلف یکسان نمی باشند و ترکیب نتایج آن ها به بالا بردن دقت در پیش بینی های مختلف می تواند کمک کند.
- Abstract
- This research investigates three approaches to new product sales forecasting: statistical, judgmental and the integration of these two approaches. The aim of the research is to find a simple, easy-to-use, low cost and accurate tool which can be used by managers to forecast the sales of new products. A review of the literature suggested that the Bass diffusion model was an appropriate statistical method for new product sales forecasting. For the judgmental approach, after considering different methods and constraints, such as bias, complexity, lack of accuracy, high cost and time involvement, the AHP method was identified from the literature as a method, which has the potential to mitigate bias and produces accurate predictions at a low cost in a relatively short time. To forecast the sales of new product, the Bass diffusion model was fitted to the market testing of the product that will been launched in the future and the resulting model was used to produce forecasts for the new product at the time of its launch. the Regression model was fitted to sales data of the analogous product that had been launched in the past and the resulting model was used to produce forecasts for the new product at the time of its launch. The analogous product has been selected from the results of AHP method as a judgmental approach of this research. Final result shows the forecasted sales data for new product generated from different approaches are not the same and combination of them gives an accurate prediction.to combine results we have a simple averaging .