عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی مضامین اشعار ناصر بخارایی و حافظ



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی مضامین اشعار ناصر بخارایی و حافظ" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4221;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70127
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    محمد حسین محمدی

    حافظ و ناصر بخارایی به عنوان دو شاعر هم دوره، بی‌شک از نظر بسیاری از مختصات و ویژگی‌های سبکی موارد مشابهی دارند و با توجه به اینکه هر دو در دوره سبک عراقی به آفرینش ابیات خود پرداخته‌اند با بررسی بر اشعار آنها و تطبیقی کلی با سبک عراقی، می‌توان مختصات و کدهای مشخص شده این دوره سبکی که پررنگ‌ترین آنها گرایش به عرفان در غزل است را بدست آورد. گرایش به مفاهیم رند و رندانه زیستن و میل به ملامت و نقد صوفی و محتسب و عرفان صوفیانه از موارد مشابه و متعالی است که در دیوان حافظ و ناصر بخارایی به چشم می‌خورد. اشتراکات این دو شاعر هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ زبانی و ادبی، بر آن می‌دارد که تطبیقی اجمالی بر اساس چهارچوب‌های مشخص شده سبک شناسی صورت گیرد. علاوه بر مشخصات سبک شناسی هر اثر، تحلیلی بر مضامین و جهت‌های فکری دو شاعر انجام گرفته است.
    Abstract
    Hafez and Naser bokharaei contemporary poets, have identical poems in term of poetic styleُ s coordinates and qualities undoubtedly. Given that both of them composed their literary work in the era of Iraqi style, the properties and codes of the Iraqi style, which was primarily Ghazal, could be attained by exploring their poems and overall comparison with the Iraqi style. Tendency toward the Rend and Randi concepts and rebuking and criticizing the Sufi, the treasurer and the Sufistic Irfan are from the similar and transcendental parts eyed in the Hafezُ and Naser bokharaei Diwan; The shared aspects of these two poets regarding both mental aspects and linguistic and literary aspects motivate us to undertake an overall comparative study based on the certain frameworks of the style studying. In addition to the style studying of each work, the analysis of the two poemsُ thoughts and ideas has been done.