رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی در بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان فراهان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67040;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2290
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- اسماعیل نظری تلخابی
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراکشده و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان فراهان بود. بدین منظور، ??? دانشآموز پسر با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به ابزارهایی متشکل از مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، ????) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (????) پاسخ دادند. همچنین برای عملکرد تحصیلی دانشآموزان، معدل کل نمرات سال تحصیلی ?2-?3 مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین حمایت اجتماعی ادراکشده و مؤلفههای آن (حمایت خانواده، حمایت دوستان و حمایت افراد مهم) و درگیری تحصیلی و ابعاد آن (درگیری عاملیت، درگیری شناختی، درگیری رفتاری، درگیری عاطفی و درگیری فراشناختی) با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. متغیرهای حمایت اجتماعی ادراکشده و درگیری تحصیلی قادر به تبیین ?? درصد تغییرات عملکرد تحصیلی است. کلیدواژهها: حمایت اجتماعی ادراکشده، درگیری تحصیلی، عملکرد تحصیلی
- Abstract
- Abstract: The goal of this research was to investigate the relationship between perceived social support and academic engagement with academic performance among the high school students in Farahan city. For this purpose, 205 high school students using the purposeful and randomized sampling responded to the perceived social support scale (Zimet, Dahlem, Zimet, & Farley, 1988) and academic engagement Questionnaire (Reeve & Tseng, 2011). In addition, academic performance was evaluated by mean scores of all courses in 1392-93 school years. The results showed the, significant relationship between perceived social support and its components (family support, friends Support and special persons support) and academic engagement and its dimension (agency engagement, cognitive engagment, behavioral engagement, motivational engagement and metacognitive engagment) with academic performance. The perceived social support and academic engagement are able to predict 37% of variance of academic performance. Keywords: perceived social support, academic engagement, academic performance