عنوان پایاننامه
رقابت غیرمنصفانه در تجارت بین الملل
- رشته تحصیلی
- حقوق خصوصی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 692;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78030;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 692;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78030
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- ندا عبدالعلی پور کلخوران
- استاد راهنما
- سیدعلی سیداحمدی سجادی
- چکیده
- حقوق رقابت به عنوان یکی از ضروریاتِ توفیقِ نظامهای اقتصاد بازارِ آزاد مطرح میشود. بر همین اساس «رقابت غیر منصفانه»، اعمال متقلبانه، گمراه کننده یا غیر منصفانهای است که برخلاف رویههای روشن و صادقانه در امور تجاری و صنعتی توسط بنگاهها در روابط تجاری با یکدیگر یا با مصرف کنندگان جهت به دست آوردن سهم بیشتر از بازار یا فروش محصولات خود یا کاستن از سهم بازار و حجم فروش محصولات رقیب به آنها متوسل میشوند، از آنجاکه مفهوم کلیدی در «رقابت نامشروع» و نقطه شروع مباحث مطرح در آن، واژه «رقابت» است؛ در این پایان نامه مفهوم، مبانی و عوامل موثر در «غیر منصفانه بودن رقابت در قراردادهای تجاری» ابتدا در کنار «حقوق رقابت» بررسی شده است، سپس مصادیق، اعمال و رویههای غیر منصفانه تجاری در اسناد بینالمللی و قوانین ایران و نقش سازمانهای تجاری بینالمللی به دنبال جهانی شدن اقتصاد و تجارت، در هماهنگ سازی مقررات منع رقابت غیر منصفانه و ضمانت اجرای آن مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به یافتههای پایاننامه، اعمالی را که غالباً در حقوق ایران منجر به رقابت نامشروع میگردد، میتوان به سه دسته تقسیم کرد، اعمالی که باعث سوء استفاده و گمراهی شود؛ اعمالی که به وسایل متقلبانه باعث انحراف مشتری از دیگران و جلب به طرف خود شود و اعمالی که بر خلاف اخلاق و حسن رفتار تجارتی باشد که ممکن است باعث ایجاد مسئولیت کیفری یا مدنی شود. همچنین بر اساس قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی رسیدگی به رویههای ضد رقابتی توسط مرجعی شبه قضایی با عنوان «شورای رقابت» است.
- Abstract
- Abstract Competition law is one of the necessities of the success of the free markets economic systems. Accordingly, “unfair competition”, fraudulent, misleading and unfair practices are done in contrary to clear and honesty procedures in commercial and industrial affairs by the business in commercial relations with together or with the users or consumers for achieving more share from the market or selling of their products or reducing the market share and level of the competitor products selling. Since, the main concept in illegal completion and the turning point of the mentioned issue is “completion”; in this thesis, the concept, basic and effective factors in unfairness of the competition in the trading contracts were studied besides competition law. Then the unfair commercial examples, actions and procedures in the international instruments and Iran law and the role of the international trading organizations due to globalization of the economic and trading in coordination of regulation of prevention of unfair competition and their enforcement were also investigated. The finding showed that the actions which mostly lead to illegal competition in Iran law can be divided into three groups, the actions which cause to abuse and misleading; the actions leading to customer deviation by fraudulent means by others and the person and the actions that are in contrary to commercial good deed leading to criminal or civil liability. Also, according to the law of enforcement of general policies of principle 44 of the constitution, prosecution of anti-competition procedures is done by quasi-judicial authority as the Council on Competitiveness.