عنوان پایان‌نامه

حق رجوع دارندگان اسناد معارض



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "حق رجوع دارندگان اسناد معارض" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق خصوصی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 460;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70386
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    نوروز اسحقی
    استاد راهنما
    علیرضا باریکلو

    ثبت اسناد و املاک و معاملات راجع به اموال با هدف تثبیت مالکیت است و این مهم باعث شده که از دیر باز اشخاص به انحاء مختلف نسبت به تثبیت مالکیت وکتابت معاملات اقدام نمایند.کثرت قوانین و مقررات حاکم بر این امر سبب شده در مواردی اسناد و معاملات باهم در تعارض باشندکه سبب بوجود آمدن اختلافات می گردد. که رسیدگی به همه آنها در مراجع اداری و قضایی که کاهاً رسیدگی موازی نیز صورت می پذیرد موجبات سرگردانی ذوالحقوق را فراهم آورد. به منظور رهایی از این معضل، لازم است که رسیدگی به این امر ابتدا در مراجع اداری که تخصص لازم وکافی در این زمینه را دارند صورت گیرد. تشخیص این امر که نسبت به یک ملک سند معارض صادر شده است و یا خیر و اینکه دو سند معامله رسمی با هم در تعارض می باشند از نظر شکلی بعهده هیأت نظارت است و اتخاذ تصمیم در ماهیّت موضوع بر عهده مراجع قضایی است ، لذا توجه مراجع قضایی در ابتدای امر رسیدگی به این صلاحیت لازم و ضروری بنظر می رسد. از طرف دیگر با توجه به ترکیب اعضای هیأت نظارت که دو نفر عضو قضایی دارند وقابل تجدید نظر بودن آرای هیأت نظارت، اعطای صلاحیت رسیدگی نسبت به ماهیت ضمن رسیدگی به شکل را لازم و ضروری می نماید. بلحاظ اینکه درکلیه شهرستانها ادارات ثبت و دادگستری وجود دارد بنظر می رسد تشکیل هیأتهای نظارت در شهرستانها با عضویت رئیس دادگستری و دادستان و رئیس اداره ثبت می تواند در روند رسیدگی به تعارضات و همچنین سایر وظایف هیأتهای نظارت تخصصی تر و سریعتر عمل نماید؛ همچنین تعدد شعبات شورای عالی ثبت به دویاچند شعبه درامور مربوط به اسناد و املاک سبب نتیجه بخشی سریع در امور خواهد شد.
    Abstract
    The Right of Withdrawal of the Holders of the Contradictory Documents Abstract: The registrations of real estates and transactions about movable properties are performed to consolidate the ownership and it has led to the individuals to undertake different actions of consolidation of the ownership and registration of the transactions. Multiplicity of the rules regarding this issue has led to contradiction of the documents and transactions leading to disputes. Investigation on these cases by the judicial and administrative authorities carried out parallel causes to confusion of the parties. In order to solve this problem it is necessary to conduct investigation in the qualified and expert administrative authorities. The board of control is in charge of recognition of issuance of the contradictory documents and determination of contradiction of two official transactional documents from procedural perspective and the juridical authorities are responsible for making decision on the nature of the cases, hence attention of the judicial authorities to investigation of jurisdiction seems necessary. On the other hand, according to the combination of the members of the board of control with two judicial members and reviewability of the votes of the board of control, granting jurisdiction of investigation of the nature while investigating the procedures seems necessary. Due to the fact that there are notary offices and court of justice in all provinces it seems that constitution of the board of controls in the provinces with membership of magistrates and registrars can accelerate investigation procedure and also other duties of the board of controls; also enhancing the branches of registration consuls to two or more will accelerate the affairs of registries and real estates and as a consequent lead to obtaining rapid results. Key words: contradiction, restitution, credibility, board of control, prior document, later document