عنوان پایان‌نامه

بررسی وضعیت استقرار استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵در آموزش و پرورش منطقه ۱۹تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی وضعیت استقرار استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵در آموزش و پرورش منطقه ۱۹تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68119;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68119
    تاریخ دفاع
    ۱۳ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    فائزه اسدی
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت استقرار استاندارد ISO10015در اداره آموزش و پرورش منطقه 19 تهران می باشد. روش پژوهش که "توصیفی" از نوع "پیمایشی" است. جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان مسئولان، کارشناسان، کارکنان قراردادی اداره آموزش و پرورش و مدیران مدارس اداره آموزش و پرورش منطقه 19 تهران است که تعداد آن 150 نفر می باشد. برای نمونه گیری از روش سرشماری استفاده شده و نمونه برابر جامعه (150 نفر) است. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته 33 سوالی استفاده شده است؛ که توسط محقق بر اساس الزامات استادندارد ایزو10015 در چهار مولفه نیازسنجی آموزشی، طراحی و برنامه ریزی آموزشی، اجرای برنامه های آموزش، ارزشیابی آموزشی تدوین و طراحی شده و روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید و کارشناسان این حوزه مورد تایید قرار گرفته است. پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی بوسیله نرم افزار SPSSتحلیل شدند. یافته ها نشان داد که فرآیند آموزشی در ابعاد نیاز سنجی آموزشی، طراحی و برنامه ریزی آموزشی، اجرای آموزش، ارزشیابی آموزش پایین تر از سطح متوسط است. لذا وضعیت میانگین استقرار ISO10015در اداره آموزش و پرورش منطقه 19 تهران پایین تر از سطح متوسط قرار دارد و با شاخص های استاندارد ISO10015مطابقت ندارد. همچنین یافته ها نشان داد وضعیت رتبه بندی وضعیت استقرار ابعاد چهارگانه ISO10015در اداره آموزش و پرورش منطقه 19 تهران دارای تفاوت معنادار است که اولویت بندی وضعیت این ابعاد به ترتیب عبارتند از: برنامه ریزی آموزشی، نیازهای آموزشی، ارزشیابی آموزشی و اجرای آموزش. واژگان کلیدی: آموزش، استانداردISO10015، نیازسنجی آموزشی، برنامه ریزی آموزشی، اجرای آموزش، ارزشیابی آموزشی، آموزش و پرورش.
    Abstract
    The purpose of present study is investigation of ISO10015 standard establishment state in Tehran region 19 education department. The study method is descriptive in the authorities experts, experts , staff based on a contract of education department and principals of Tehran region 9 education departments schools which are 150 individuals . It was used census method for sampling, the sample equals to the population ( 140 individuals ) . it was used a questionnaire including 22 questions to collect data ; which was confirmed according to the codified ISO10015 standard requirements by researcher and it was four components including training needs assessment , design and training planning , plans implementation , training assessment . its nominal and content validities have confirmed by professors and experts of this department . also , tools durability was computed by using Cronbach alpha. The data was analyzed by using T-statistics tests and SPSS software .The findings showed that the training process is lower than average level in training needs assessment levels , design and training planning , education implementations , training assessment . Thus, the state of ISO10015 establishment mean stood lower than the average level in Tehran region 19 education department and it didn’t adjust with ISO10015 standard indexes . Also, the findings showed that the establishment state ranking of ISO10015 – four areas levels has a significance difference which the state priorities of these dimensions are as follow ? Training planning, training needs , training assessment and education implementation Key words ? education , ISO10015 standard , training needs assessment , training planning , training implementation , training assessment