عنوان پایاننامه
مطالعه وضعیت موجود مدیریت دانش مدارس غیر دولتی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72497;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2401
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمدمهدی صفارهرندی
- چکیده
- چکیده پژوهش پیش رو به منظور « مطالعه وضعیت موجود مدیریت دانش در مدارس غیر دولتی شهر تهران » صورت پذیرفته است . جامعه آماری پژوهش 1508 مدرسه غیر دولتی شهر تهران میباشد . با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای در ابتدا شهر تهران به پنج حوزه جغرافیایی تقسیم شده و سپس از هر حوزه ، دو منطقه و از هر منطقه به صورت تصادفی یک مدرسه به عنوان نمونه انتخاب شده است . جهت جمع آوری داده های مربوط به متغیر مدیریت دانش از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش « فیلیوس » (2000) استفاده شده است . پایایی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده و عدد بدست آمده برابر با 0.702 است که نشان دهنده پایایی پرسشنامه میباشد . برای تحلیل داده های دارای توزیع غیر نرمال از « آزمون نسبت یا دو جمله ای » و برای داده های دارای توزیع نرمال از « آزمون میانگین جامعه » (t-student) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که به طور کلی وضعیت موجود مدیریت دانش مدارس غیر دولتی شهر تهران ، مطلوب ارزیابی میشود. همچنین طبق یافته های پژوهش جایگاه و سابقه شغلی افراد تاثیر معناداری در وضعیت مدیریت دانش ندارد. همچنین در ارتباط با ابعاد مدیریت دانش نتایج تحلیل داده های بدست آمده نشان میدهد که وضعیت چهار مؤلف? کسب دانش ، ثبت و ضبط دانش ( مستند سازی ) ، انتقال دانش و کاربرد دانش در وضعیت مناسب قرار دارند اما مؤلفه خلق دانش از وضعیت مناسب برخوردار نیست . کلید واژه ها : مدیریت دانش ، مدارس غیر دولتی ، شهر تهران .
- Abstract
- Abstract The aim of this research was to study the current status of knowledge management in Tehran non-governmental schools. The method of the research was analytical descriptive method. The research population contained 1508 non-governmental Schools in Tehran. With using Cluster Sampling, at first, the City of Tehran is divided into five geographical areas and then selected two zone from each geographical areas and one non-governmental school from each zone. To Collecting data about knowledge management, filius standard knowledge management questionnaires were applied. The reliability quotation was 0.702 and it showed the reliability of the questionnaire. To analyze the data, for Non-normal distribution, Binomial Test and for normal distribution, T-Student Test were applied. The research results at general showed suitable status of knowledge management in non-govenmental schools. In this context, According to research finding, job position and job history no significant effects on the state of knowledge management. Also in relationship with the knowledge management dimensions, data analysis showed that the four dimensions included knowledge acquisition, knowledge capture, knowledge transfer and knowledge usage were in the suitable position, but one of the dimensions wasn’t at good situation and that was knowledge creation. Key words: Knowledge management, Non-government school, Tehran