عنوان پایاننامه
مقایسه کارآفرینی سازمانی هنرستانهای دولتی و غیر دولتی فنی و حرفه ای شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68417;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2322
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمد میرزایی
- استاد راهنما
- جواد پورکریمی
- چکیده
- چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر، مقایسه وضعیت کارآفرینی سازمانی هنرآموزان هنرستان¬های فنی و حرفه¬ای دولتی و غیر دولتی پسرانه شهر تهران می¬باشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده¬ها توصیفی از نوع پیمایشی است.¬ جامعه آماری شامل کلیه هنرآموزان هنرستان-های فنی¬ و ¬حرفه¬ای شهر تهران¬ می¬باشد، که تعداد آنها برابر با 527 نفر است. که تعداد 143 هنرآموز از این هنرستان¬ها از طریق فرمول کوکران و روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته است که از پرسشنامه حیدری و همکاران(1391) اقتباس شده و با توجه به نظرات اساتید راهنما و مشاور مورد بازنگری قرار گرفت. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی با استفاده از نظرات خبرگان و همچنین روایی سازه(تحلیل عاملی تاییدی) مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ (883/0) محاسبه گردید.¬ نتایج نشان داد که: هنرستان¬های فنی¬ ¬و¬ حرفه¬ای دو¬لتی(846/2t=) و (006/0 p=¬) و غیردولتی(223/3t=)¬ و (003/0 p=¬) از نظر کارآفرینی سازمانی بالای میانگین نظری قرار دارند. بین هنرستان¬های فنی¬ و ¬حرفه¬ای دو¬لتی و غیردولتی از نظر کارآفرینی سازمانی تفاوت معناداری مشاهده نشد(733/0t=) و (099/0 p=¬). کمبود وسایل آموزشی به عنوان مهم¬ترین مانع کارآفرینی سازمانی؛ برنامه¬ریزی مناسب، به عنوان مهم¬ترین عامل پیشبرنده کارآفرینی سازمانی و نوآوری و کشف و تعقیب فرصت¬ها، به عنوان مهم¬ترین راهکار بهبود کارآفرینی سازمانی از سوی هنرآموزان شناخته شده است. کلید¬ واژه¬ها:کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی، هنرستان¬های فنی¬ و ¬حرفه¬ای، هنرآموزان
- Abstract
- The main objective of this Study is to comparison the stutus of organizational entrepreneurship in Technical and Vocational highschools teachers of Tehran city. The method of this resarch in terms of porpuse is functional and in terms of data collections is descriptive in kind of survey. Population of this study consisted of all private¬ and public high schools teachers of Tehran city (527 teachers). According to cochrane formula, 143 teachers were selected as samples. The instrument used was a researcher made questionnaire that adapted from the questionnaire Heidari et al (1391) and according to teachers and advisors were reviewed. Validity of questionnaire through the content validity by experts and construct validity (confirmatory factor analysis) was approved. Multiple cluster sampling method was used in this research. The questionnaire reliability was evaluated based on cronbach’s alpha (organizational entreprenurship =?¬0.883). The main findings are: Technical and Vocational high schools(t= 2/864) and (p=0/006) and nonhigh schools(t=3/223) and(p=0/003), from the point of view of orgazinational entrepreneurship are above average.¬ Between private¬ and public highschools in terms of entrepreneurship(t=0733) and(p=0/099), thers is no significan difference. inadequate Educational tools as most important barrier, proper planning, as most important developing factor for organizational entrepreneurship and innovation,¬ discovery and pursuit of opportunities, as the most important strategy to improve entrepreneurship, known by the teachers. Key words: entrepreneurship, organizational entrepreneurship, Technical and Vocational highschools, Teachers.