عنوان پایاننامه
بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و کیفیت زندگی کاری اعضای هیات علمی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67250;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2292
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- سیدجواد حسینی
- استاد راهنما
- جواد پورکریمی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفه¬ای و کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده¬ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی واقع در شهر تهران که از میان آنها تعداد 306 نفر در سال تحصیلی 94-1393 به روش نمونه¬گیری طبقه¬ای متناسب با حجم طبقه انتخاب شدند و به پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و پرسشنامه اخلاق حرفه¬ای که بر مبنای مؤلفههای پژوهش¬های مختلف به دست آمده بود، پاسخ دادند. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(اخلاق حرفه¬ای «93/0» و کیفیت زندگی کاری «88/0») ارزیابی شد. یافته¬ها پژوهش نشان داد که وضعیت اخلاق حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران بالاتر از حد متوسط و میانگین نظری قرار دارد؛ وضعیت کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران بالاتر از حد متوسط و میانگین نظری قرار دارد و همچنین بین شاخص کلی اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(64/0r=). درنهایت مؤلفههای مسئولیت-پذیری(0.31= ?)، عدالت(0.21= ?)، ارتباطات اجتماعی(0.15= ?) و قانون¬مداری (0.14= ?)، سهم معناداری در پیشبینی متغیر ملاک کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی دارند.
- Abstract
- Abstract The present study aimed to Examining of the relationship between professional ethics and quality of work life has been faculty Members University of Tehran. The study population included all faculty members in Tehran, 94-1393, of which 306 cases in the year that the sampling was stratified by size class. And the quality of work life Questionnaire Walton and professional ethics obtained on based of the different components of the study were, responded. To determine the validity, content validity and construct was used. The reliability using Cronbach's alpha (professional ethics "93/0" and the quality of working life, "88/0") was evaluated. Results showed that the professional ethics faculty members of Tehran University and the theoretical mean is above average; The quality of working life Tehran University faculty members are above average and mean comments and the overall index of Tehran University of professional ethics and quality of work life, there is a significant positive correlation(r=0/64). The components of accountability (?= 0.31), justice (? = 0.21), communication (? = 0.15), and the rule of law (?= 0.14), predict the criterion variable, which is quality of working life are faculty members. Key¬words: Professional Ethics, Quality of work life, Faculty Members of the University of