تاثیر برنامه پایش رشد وتحول کودک بر تنیدگی والدینی و رابطه والد-کودک
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79037;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2564;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79037;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2564
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- پریسا قیاسی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده در سالهای اخیر، انواع مختلفی از برنامه های آموزش مهارت های فرزندپروری، با هدف افزایش آگاهی، مهارت و اعتماد به نفس والدین و همچنین کاهش شیوع بیماری های روانی و مشکلات احساسی و رفتاری در کودکان و نوجوانان به وجود آمده اند. از جمله مهمترین عواملی که این برنامه ها سعی در تغییر آنها دارند، می توان به سطح تنیدگی والدین و کیفیت رابط آنان با فرزندانشان اشاره کرد. بر همین اساس، این پژوهش به بررسی تاثیر برنامه "پایش رشد و تحول کودک" بر این دو عامل پرداخت. بدین منظور تعداد 200 نفر مادر دارای فرزند 2 تا 5 ساله، در قالب دو گروه 100 نفری، به سوالات پرسشنامه ها پاسخ دادند. گروه اول از بین مادرانی که از زمان تولد فرزندشان، به طور منظم در جلسات آموزشی برنامه پایش رشد و تحول کودک شرکت کرده بودند، انتخاب شدند و گروه دوم را از میان مادرانی که در هیچگونه برنامه آموزشی و مشاوره ای مشابه این طرح شرکت نکرده بودند، انتخاب کردیم. روش تحقیق علی – مقایسه ای بود و برای اندازه گیری متغیرها از فرم کوتاه شاخص تنیدگی والدینی (PSI-SF) (ابیدین، 1995) و مقیاس رابطه والد- کودک (CPRS) (پیانتا، 2003) استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از روش آماری t گروه های مستقل و یومن- ویتنی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تنیدگی والدینی در مادران گروه اول که آموزش دریافت کرده بودند، در هر سه زیر مقیاس آن یعنی آشفتگی والدینی، خصوصیات کودک مشکل آفرین و رابطه ناکارآمد والد- کودک به طور معناداری از گروه دو، که آموزشی دریافت نکرده بودند، کمتر می باشد و همچنین نشان داد که رابطه کلی مادر- کودک در این گروه بهتر از گروه دوم است. این مادران تعارض کمتری را در رابطه خود با فرزندشان گزارش کردند و فرزندان این مادران هم کمتر به مادر وابستگی نشان می دادند. در زمینه نزدیکی رابطه مادر- کودک در دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. در مجموع، این پژوهش نشان داد که برنامه پایش رشد وتحول کودک، یک برنامه آموزشی موثر برای والدین است و می تواند میزان تنیدگی مادران را کاهش داده و کیفیت رابطه آنان با فرزندشان را بهبود ببخشد. کلیدواژه ها : تنیدگی والدینی ، رابطه والد- کودک، برنامه پایش رشد و تحول کودک، آموزش والدین، مهارت های فرزندپروری
- Abstract
- Abstract Kinds of parenting skills training programs were created to increase the knowledge, skills, and confidence of parents to reduce the prevalence of mental health, emotional and behavioral problems in children and adolescents. Parenting stress and the relationship between parent and child are two of more important factors that these programs try to manipulate them. Accordingly, this study examined the effectiveness of “child development monitoring” program to modify these factors. 200 mothers with a 2 - 5 years old child in two groups (N=100) participated in this study and completed the questionairs. Mothers In first group have attended regularly in “child development monitoring” program since their child was born. Other group doesn’t have received any similar training. This study was a causal-comparative (ex post facto) research. The variables were measured by Parenting Stress Index–Short Form (PSI-SF) (Abidin, 1995) and Child-Parent Relationship Scale (CPRS) (Pianta, 2003). T-tests (independent sample) and Mann-Whitney U tests were carried out to examine differences between two groups. Results showed that parenting stress and its three subscales in first group (trained mothers) were significantly less than the other. Also, positive parent-child relationship in this group was more than second group. In the domains of relationship, conflict and dependency was lower in trained mothers, but closeness wasn’t significantly different in two groups. This study indicates that “child development monitoring” program is an effective training. It can reduce parenting stress and improve parent-child relationship. Keywords: parenting stress, parent-child relationship, child development monitoring program, paren training, parenting skills