عنوان پایان‌نامه

اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی: نقش میانجی اهداف اجتماعی



    دانشجو در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی: نقش میانجی اهداف اجتماعی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66769;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2281
    تاریخ دفاع
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۳

    چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی با نقش میانجی اهداف اجتماعی است. برای این منظور با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای 542 نفر از دانش¬آموزان دختر پایه دوم دبیرستان شهر کرمان در این پژوهش شرکت کردند. آنان پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ(2011)، مقیاس اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران(2000) و مقیاس اهداف اجتماعی ونتزل(1991) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده¬ها از ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. ضریب همبستگی نشان داد هر سه اهداف تبحری، رویکرد عملکرد و اجتناب عملکرد با درگیری تحصیلی و ابعاد آن شامل درگیری عاملیت، رفتاری، عاطفی و شناختی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد اهداف اجتماعی به طور مستقیم و اهداف تبحری به طور مستقیم و غیرمستقیم می¬توانند درگیری تحصیلی و ابعاد آن را پیش¬بینی کنند. اهداف اجتماعی به طور مستقیم تحت تاثیر اهداف تبحری و اجتناب عملکرد قرار دارند، به عکس اهداف رویکرد عملکرد نقشی در پیش¬بینی اهداف اجتماعی ندارند. همین¬طور اهداف رویکرد عملکرد و اجتناب عملکرد به طور مستقیم و غیر مستقیم نقشی در پیش¬بینی درگیری تحصیلی ندارند. کلید واژه ها: اهداف پیشرفت، اهداف اجتماعی، درگیری تحصیلی
    Abstract
    Achievement goals and academic engagement: the role of mediating social goals. Abstract The aim of the current study was to investigate the relationship between achievement goals and academic engagement while considering the social goals as the mediator of this relationship. For this purpose, 542 female students in second grade of high school were recruited by cluster sampling method in Kerman. They completed academic engagement questionnaire (2011), achievement goals scale (2000) and social goals scale (1991). Correlation coefficients and path analysis were used for analysis. The results of correlation coefficients revealed that there is a significant positive relationship between all three kinds of goals which consists of mastery goals, performance-approach and performance-avoidance goals with academic engagement and its dimensions, agency engagement and behavioral, emotional, cognitive engagements. Also the path analysis results showed that social goals and mastery goals can predict academic engagement and its dimensions in a direct and indirect way respectively. Social goals are directly influenced by mastery and performance-avoidance goals, but performance-approach goals were unable to predict social goals. Similarly, performance-approach and performance-avoidance goals did not predict academic engagement directly or indirectly. Key words: achievement goals, social goals, academic engagement