عنوان پایان‌نامه

مسئولیت مدنی مقامات گمرگ در قبال خسارات وارد به کالا و تداخل این مسئولیت با مسئولیت متصدی حمل و نقل



    دانشجو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مسئولیت مدنی مقامات گمرگ در قبال خسارات وارد به کالا و تداخل این مسئولیت با مسئولیت متصدی حمل و نقل" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق خصوصی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3794;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68118
    تاریخ دفاع
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    افروز صمدی
    استاد راهنما
    محسن ایزانلو

    از دیرباز بشر برای رفع نیاز‌های خود به داد و ستد کالا با یکدیگر روی آورد. این داد و ستد که در آغاز به صورت ابتدایی صورت می‌پذیرفت، با پیشرفته شدن جوامع انسانی و شکل‌گیری دولت‌ها به مرحله جدیدی گام نهاد. به زودی دولت‌ها نیز که تولید انواع کالاها را خارج از توان خود و به دور از صرفه اقتصادی می‌دانستند، ناگزیر از مبادله آن‌ها با یکدیگر شدند. این مبادلات که به مراتب پیچیده‌تر از داد و ستد انجام شده میان انسان‌ها بود، اثرات قابل توجّهی بر اقتصاد و سیاست جوامع گوناگون از خود به جای می‌گذاشت و به همین دلیل دولت‌ها را به سوی هرچه بیشتر قاعده‌مند کردن آن‌ها سوق داد تا جاییکه با شکل‌گیری نهادی دولتی به نام گمرک که وظیفه اجرای قوانین گمرکی و نظارت بر حسن اجرای آن از سوی سایر اشخاص را به عهده داشت، گام بلند و مهمّی در این راستا برداشت. قانون امور گمرکی مصوّب ???? و اصلاحات انجام شده بر آن در سال ???? و سرانجام قانون جدید امور گمرکی مصوّب ???? به خوبی نمایان‌گر اهمیّت این مرجع و مسائل مربوط بدان و لزوم به روز‌رسانی کردن و کارآمد کردن هرچه بیشتر آن‌ها است. در این میان وجود پاره‌ای تغییر نگرش‌ها میان این دو قانون موجب ایجاد سردرگمی‌هایی در پاسخ به پاره‌ای از سؤالات می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مبنای مسئولیّت گمرک و حدّ و مرز آن است. این مسأله که آیا گمرک نیز همانند دولت و طبق قوانین موجود در این زمینه، جز در موارد مصرّح قانونی، مسئولیّتی در قبال خسارات وارده به کالاهای در اختیار خود ندارد یا آنکه مسئولیّت این مرجع از مبنایی متفاوت با دولت پیروی می‌کند. علاوه بر مطالب ذکر شده، شخص دیگری به نام متصدّی حمل در چرخه جابه‌جایی کالاها دخیل است که مسئولیّت او نیز در پاره‌ای موارد با گمرک خلط می‌شود. به عبارت دیگر با توجّه به کنوانسیون‌های گوناگون تصویب شده در سطح بین‌المللی که کشور ما نیز به پاره‌ای از آن‌ها پیوسته است و یادآوری این نکته که این کنوانسیون‌ها مبانی و حدّ و مرزهای گوناگونی برای متصدّیان حمل در رشته‌های گوناگون ترسیم کرده‌اند، ممکن است تعارض‌هایی میان مسئولیّت این اشخاص و گمرک به وجود آید که برّرسی و رفع آن‌ها از اهمّیّت بالایی برخوردار است. از این رو در این پایان‌نامه در فصل اوّل به برّرسی گمرک، تاریخچه و وظایف آن می‌پردازیم و در ادامه اجزای گوناگون آن و مسئولیّت هرکدام را تعیین می‌نماییم و سرانجام در فصل دوم با تبیین حدّ و مرز مسئولیّت متصدّیان حمل، وجود یا عدم وجود تعارض میان مسئولیّت آنان و گمرک را دریافته، به ارائه راه‌حل‌های مقتضی روی می‌آوریم.
    Abstract
    From the early time human being used trading to meet their needs. This trading started in a very simple way but as the societies developed, it became more and more complex until the time that new societies and government found it impossible to produce all their needs so they started using it too. Since Trading among societies and governments was not as simple as the one among people and it had significant effects on the economy and policy of each society, some sets of rules and regulations started to be form around it. Some regulations which led to the constitution of an organization which was called customs. Passing two series of laws about this organization in 1350 and 1390 remains no doubt that studying this foundation in essential. Meanwhile some differences between these two laws bring up some questions such as the liability of customs as a governmental body and the possible similarity between it and the liability of the government, which are needed to be answered. In spite of customs transportation enterprise is involved in the circle of transporting goods and in some cases the liability of these two bodies are interfered. In the other word according to various conventions throughout the world that our country has joined some of them, the beginning and end of the liability of transportation enterprise are different and in some of them this interference is possible. As a result in this thesis in the first chapter the history of customs and the duty and liability of different parts of this organization is discussed and in the second chapter by clarifying the liability period of the transportation enterprise, it is tried to solve any probable interference between it and the custom’s liability.