اثر بخشی کار بست روش خودبازبینی در افزایش توجه وپیشرفت درسی دانش آموزان دوره ابتدایی با اختلالات یادگیری در شهرستان مریوان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67155;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2291
- تاریخ دفاع
- ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- سارا شریفی
- استاد راهنما
- باقر غباری بناب
- چکیده
- چکیده هدف:هدف از پژوهش حاضر شناسایی تاثیر کاربست روش خودبازبینی در افزایش توجه و پیشرفت درسی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری ( در درس خواندن) می باشد. روش پژوهش :روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح تحقیقی به کار رفته در آن ، تک آزمودنی که از نوع چند خط پایه ای استفاده شد. آزمودنی ها در این پژوهش چهار دانش آموز پایه های دوم و سوم شامل دو دختر و دو پسر(9-8 ساله)بودند که به مرکز مشکلات یادگیری واقع در شهرستان مریوان ارجاع داده شده بودند و در درس (خواندن) مشکل داشتند.مداخله در دو بخش: یکی رفتارهای آماج و دیگری اشتباهات خواندن، مورد بررسی قرار گرفت. رفتارهای آماج شامل چهار ملاک رفتاری: نامرتب چیدن وسایل روی نیمکت، حرکات اضافی بدنی، عدم برقراری ارتباط دیداری با مربی و مطلب او،جنب و جوش و نا آرام بودن در طریقه نشستن بود. در قسمت بررسی اشتباهات خواندن از متن های صدکلمه ای با درجه ی دشواری یکسان ، موجود در کتاب درسی پایه های دوم و سوم دوره ابتدایی استفاده گردید و به صورت روزانه آزمونی شفاهی از آنان بعمل آمد. هریک از این حیطه ها در چهار مرحله ی:1- خط پایه 2- مداخله کامل( مداخله همراه با برگه ی ثبت شخصی و علامت دهنده ی صوتی ) 3- مداخله فقط با علامت دهنده ی صوتی 4- پیگیری ، مورد مشاهده وثبت قرار گرفته است. به جهت پاسخ گویی به سئوالات پژوهش ، از شاخص اندازه ی اثر و نیز نمودارهای ترسیمی استفاده شد. یافته ها:یافته ها بیانگر آن است که کاربست روش خود بازبینی به طور مستقیم سبب کاهش رفتارهای حاکی از بی توجهی و از این طریق سبب کاهش اشتباهات خواندن در آزمودنی های مورد مطالعه شده است. نتیجه گیری:نتایج این یافته هاحاکی از تاثیر مثبت کاربست روش خود باز بینی بر توجه و پیشرفت درسی می باشد. کلید واژه ها : خود باز بینی،پیشرفت درسی (در درس خواندن)، توجه، مشکلات خواندن .
- Abstract
- Abstract Aims: The present study aims at identifying the impact of applying self-monitoring on enhancing the attention and academic performance of students with specific problems in reading. Research Methodology: The experimental method was used as the research method and the research design was implemented using a single group, multiple baseline design. The participants were four second and third grade students including two girls and two boys (8-9 years old) who were sent to the Center of Learning Difficulties located in Marivan and had problems in reading. The intervention was carried out in two parts: in the first part, the target behaviors and in the other one, the reading mistakes were targeted for study. The target behaviors consisted of four behavioral criteria as follows: sorting devices on the desk disorderly, additional body movements, not being able to communicate with the teacher visually, being active and restless while sitting. In the part explicating the reading mistakes, the researcher used one-hundred-word passages with the same degree of difficulty which were in the elementary second and third grade textbooks. These passages were used daily to test them orally. Each one of these areas were observed and recorded in the following four stages: 1. Baseline; 2. Full intervention (intervention with personal recording sheet and audio signaling); 3. Intervention using only audio signaling ; and 4. Follow -up. In order to answer the research questions, the effect size index was used along with the graphical charts. Findings: The findings indicate that applying self-monitoring causes inattention behaviors to decrease directly and by doing so the participants’ reading mistakes decrease as well. The changes are also stable as the time passes. Conclusion: The results are indicative of the positive effect of applying self-monitoring on attention and academic performance. and treatment gains were mainted across time. Keywords: self-monitoring, Academic Performance (in Reading), Attention, Reading Difficulties.