بررسی تاثیر شخصیت مشتری بر شخصیت برند(مورد مطالعه:مصرف کنندگان برند اپل)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی -مدیریت بازاریابی وصادرات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70162;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002062
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- پریسا سیاسی
- استاد راهنما
- علی حمیدی زاده
- چکیده
- امروزه با توجه به رقابت روزافزون شرکتها وسازمانها، انتظارات فزاینده مشتریان وهزینههای هنگفت تبلیغات و سرمایهگذاری، مفهوم "شخصیت برند" و عوامل موثر بر شکلگیری آن در کانون توجه پژوهشگران بوده است. پژوهش حاضر بر آن است تا شخصیت مشتری را به عنوان یکی از مهم ترین و کلیدی ترین عوامل موثر بر شکل گیری شخصیت برند مطرح و تاثیر آن بر شخصیت برند را درقالب یک مدل مفهومی مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر نوع روش، توصیفی-پیمایشی است. برای سنجش تأثیر «شخصیت مشتری» بر «شخصیت برند» از دو مدل معتبر و شناختهشده شخصیت برند آکر (1997) و شخصیت مشتری اکلوند (2008) استفاده گردیده است. جامعه آماری این پژوهش، مصرف کنندگان و مشتریان برند اپل در شهر تهران بوده اند که از میان آنها تعداد 349 پرسشنامه با روش نمونه گیری غیراحتمالی و دردسترس، به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها متناسب با نیاز آماری از نرم افزا(PLS Smart) استفاده گردید. یافته های این پژوهش بیانگر این است که نوع ادراک و دریافتهای افراد از شخصیت برند تحت تأثیر نوع دیدگاهها و نگرشها و شخصیتشان است.
- Abstract
- As a matter of fact, nowadays Due to the increasing rate of competition between companies and organizations, high level of customer and consumers’ expectations, increased cost of advertising and investment, the concept of "Brand Personality and all impressive factors affecting that concept", have been considered noticeably . This paper is determined to consider "Human personality" as the most important factors affecting brand personality. Hence, this study has an applied aim and follows an experimental method and its purpose is to identify the relationship between “Brand personality” and “Customer personality”. This designed research model is based on a mixture of Aaker's brand personality (1997) and Ekelund’s customer personality (2008). Content validity and structure of research questionnaires. In order to analyze data derived from questionnaires, proportional to statistical needs Statistical Package for the Social Sciences software (Smart PLS) is used. The hypothesizes of this study is about the existence of any significant relationships between “Customer personality” and “Brand personality”. In regard to the result of all data analysis, all of the hypothesizes except one is approved the main idea of this study. It means the way that people perceived brands is mainly based on the type of their opinions, beliefs and personalities.