عنوان پایاننامه
طراحی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان شرکت زمزم با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - مدیریت توسعه سازمان ومنابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75075;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75075
- تاریخ دفاع
- ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمد کربلائی
- استاد راهنما
- محمدعلی شاه حسینی
- چکیده
- نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر سازمان است و ارزیابی عملکرد یکی از مهم ترین و مؤثرترین ابزار جهت ارزشیابی و بهبود عملکرد این سرمایه سازمانی است. سازمان ها با استفاده از نتیجه این ارزیابی است که می توانند اقدام به برنامه ریزی جهت آموزش، ارتقاء و تنزل، افزایش و یا کاهش حقوق و دستمزد کارکنان و ... نمایند. در میان روش های ارزیابی، روش های مبتنی بر عملکرد هستند که می توانند ارتباط ملموسی را میان عملکرد سازمان و عملکرد فرد برقرار نموده و درک صحیحی از جایگاه و نقش فرد در وضعیت فعلی سازمان را ترسیم نمایند. این روش ها بر خلاف سایر روش ها نتیجه ای کمی از عملکرد کارکنان ارائه می کنند و امکان برنامه ریزی دو سویه را به سازمان ها می دهند. از یک سو مدیران می توانند با برنامه ریزی بر روی سرمایه انسانی خود عملکرد کارکنان را همسو و هم جهت با سازمان ساخته و از سوی دیگر با در دست داشتن وضعیت عملکردی سرمایه انسانی خود، اقدام به برنامه ریزی برای عملکرد سازمان نمایند. یکی از روش های رایج و مطرح در ارزیابی عملکرد سازمان ها روش استفاده از کارت امتیازی متوازن می باشد. در این روش برای سازمان ها در چهار حوزه مالی، مشتریان، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری اهداف و برای هر هدف اقداماتی تعریف شده و عملکرد سازمان ها بر اساس این اقدامات مورد سنجش قرار می گیرد. چناچه این اهداف و اقدامات را بتوان به اهداف و اقدامات در سطح واحد ها و سپس کارکنان خرد نمود، می توان عملکرد کارکنان را در راستای عملکرد سازمان مورد ارزیابی قرار داد.
- Abstract
- Human resource of the most important and effective tool to evaluate and improve the performance of this corporate’s capital. The result of this assessment, which can be used to plan for training, promotion and degradation, increase or decrease their salary and ….between appraisal methods, There are performance-based methods which could set tangible link between staff role and present state of the organization. Unlike other methods, these methods present quantitative results of staffs’s performance and enable the organization to make bidirectional planning. On one hand, managers by human resource planning align staffs with organization’s mission and on the hand, by having the results of staff’s performance appraisals, make plan for their organization’s performance. One of the common methods in evaluating the performance of the organizations is using the Balanced Scorecard method. In this way, managers define objectives and actions for organizations in four areas: financial, customer, internal processes and learning and growth and measures organizational performance based on these actions. If these objectives and actions can be detailed for staffs in each organizational level, Managers can evaluate the performance of each staff according to the performance of the organization.