عنوان پایان‌نامه

سنخ شناسی مدارس: گزارشی انتقادی بر حسب روش اتنوگرافی در مدارس متوسطه ناحیه یک شهرستان اراک



    دانشجو در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سنخ شناسی مدارس: گزارشی انتقادی بر حسب روش اتنوگرافی در مدارس متوسطه ناحیه یک شهرستان اراک" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68010;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4712
    تاریخ دفاع
    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    ابراهیم فیاض

    در این پژوهش ابتدا سعی برآن بوده است که شرح مختصری از تیپ‌های موجود مدارس متوسطه داده و اشاره‌ای ضمنی و انضمامی به تفاوت‌های بین آنها کند و نیز سنخ بندی ساده و راهگشایی ارائه گردد. در نهایت محقق توصیف عمیق و دقیق را به مثابه‌ی تحلیل گرفته و ارزشی معادل برای آن قائل گردیده است. چنان دریافتیم بهتر آن است که ارائه‌ی این سنخ بندی در قالبی اتنوگرافیک دیده شود که ماهیت انسان شناختی آن افزون گردد. نگارنده آشکارا تلاش می کند (با اینکه ماهیت تحقیق توصیفی است) نگرش انتقادی خود را از خلال دریافت ها و واقعیت ها ارائه نماید. چارچوب کلی نگاه‌مان "آموزش و پرورش در بحران " در یک "جامعه‌ی بحرانی و در حال گذار " می‌باشد، ضمن اینکه دائما همّ این را داشته‌ایم که این رویکرد منجر به سوگیری در طرح و نادیدن واقعیتی مثبت در کلیّتی ناصحیح و گزارشی گزینشی نشود. نتیجه حاکی از این بود که تیپ‌های رایج موجود به واسطه فلسفه شکل گیری و عملکرد تاریخی‌شان واجد وجوه متمایز و صفات ویژه خود گشته اند، و فارغ از مشترکاتی و افتراقاتی که به صورت طیفی کم وبیش در میانشان هست، این شکل‌گیری پسین در خور توجه است. طیف دوسویه ارائه شده : (مدرسه‌ی آکادمیک مدرسه‌ی انضباطی) به زعم محقق چشم انداز مفیدی در جهت شناخت واقعیت کلّی واقع در آموزش‌وپرورش(لااقل در بخش هایی از آن ) پیش رو می نهد. در انتها جدولی حاوی شاخص‌های تعیین کننده جایگاه یک مدرسه روی طیف آورده شده و چنین نتیجه گرفته می‌شود که آموزش‌وپرورش نیاز به "تحولی بنیادین" نه از آن دست که گفته و خواسته می‌شود، دارد. واژه های کلیدی: سنخ‌شناسی، تیپولوژی، متوسطه(دوره دوم)، شاخص نوعی، خصوصیّت تیپیک، مدرسه ‌آکادمیک، مدرسه انضباطی، نظام آموزش‌وپرورش
    Abstract
    This study examines the brief description of the types of schools that have an implicit reference to the differences between the concrete and the type and the way made simple. Finally, the researcher describe as deep and detailed analysis and the value of it has been made. If it is found that this type of packaging in the form of anthropological ethnographic nature is seen to be increasing. The author obviously tries (with the descriptive nature of the study) during his critical attitude to receive and deliver the facts. General framework stare at us, "education crisis" in a "critical society in transition" is, while it would have been constantly that this approach leads to a bias in the design and invisible reality in all false positive report is not selective. Results showed that the most common types available through the formation of philosophy and historical performance criteria have been distinguished features and special characteristics, and regardless of common and Aftraqaty that range is more or less in between them, it is important in the formation of Late. According to the researcher useful perspective to the overall reality in education (at least parts of it) goes ahead. Finally, a table containing indicators determine the position of a school has been set and concluded that education requires "fundamental change" rather than it being said. Key words: typology, the index of a character typically, academic school, disciplinary school, education system