عنوان پایاننامه
تاثیر آموزش حل مساله بر توسعه مهارت های آن و ارائه الگوی آموزشی برا ی دانش آموزان ( دبیرستان مفید ۲ ،رهیار و مدرسه راهنمایی هدایت ) شهر تهران
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39203;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1370ع
- تاریخ دفاع
- ۱۶ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- روح اله آقاصالح
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر گذراندن دوره آموزشی حل مسأله بر توسعه مهارت های حل مسأله و همچنین طراحی دوره آموزشی و ارائه الگوی آموزش متناسب با سطوح علمی، شناختی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان بوده است. اهداف جزئی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش حل مسأله بر : 1. مهارت مسأله یابی در دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی. 2. مهارت شناسایی محدودیت ها و منابع مسأله در دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی. 3. مهارت ریشه یابی مسأله در دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی. 4. مهارت شناسایی راه حل های مسأله در دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی. 5. مهارت اولویت بندی مسأله در دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی. بوده که در قالب شش فرضیه زیر بررسی شده اند. دانش آموزانی که در دوره آموزشی حل مسأله شرکت کرده اند از دانش آموزانی که در دوره شرکت نکرده اند بهتر می توانند : 1. پدیده های پیرامون خود را در قالب یک مسأله تعریف کنند. 2. محدودیت ها و منابع حل مسأله را تشخیص دهند. 3. ریشه های اصلی مسأله را بیابند. 4. ریشه های اصلی مسأله را طبقه بندی کنند. 5. راه حل های متعدد برای حل مسأله بشمارند. 6. راه حل های مسأله را با توجه به منابع و محدودیت ها اولویت بندی نمایند. به منظور آزمون فرضیه های فوق دوره ای با عنوان آموزش حل مسأله طراحی و اجرا گردید. تعدادی از دانش آموزان به عنوان گروه آزمایشی در این دوره شرکت کردند و عده دیگری به عنوان گروه کنترل در دوره شرکت نکردند. پیش از برگزاری دوره به منظور اطمینان از همسان بودن گروه های آزمایشی و کنترل پیش از برگزاری دوره پیش آزمون برگزار گردید که تحلیل نمرات پیش آزمون نشان از عدم وجود تفاوت معنی دار بین گروه های آزمایش و کنترل داشت و همسانی گروه های تأیید گردید. پس از برگزاری دوره نیز آزمون برگزار گردید و تحلیل نمرات آزمون نشان داد که نمرات گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری دارند و نمرات گروه آزمایش از نمرات گروه کنترل بیشتر است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دبیرستان های رهیار منطقه پنج آموزش و پرورش، دبیرستان مفید2 منطقه یک آموزش و پرورش، و مدرسه راهنمایی هدایت منطقه هشت آموزش و پرورش شهر تهران بوده است. در این پژوهش 100 دانش آموز از سه مدرسه و در قالب چهار دوره شرکت کرده اند. که 50 نفر به عنوان گروه آزمایش و 50 نفر به
- Abstract
- ABSTRACT This is to study the effect of attendance in a Problem Solving course on development of Problem Solving skills and also planning a course and to present an educational pattern for students in guidance school and high school which is scientifically, cognitively and psychologically suitable for them. The objectives were presented in six hypothesises: The attendants can do these better than the other students: 1. Define phenomenas as a problem. 2. Diagnos limitations and resources of problem. 3. Find main routes of problem. 4. Classify main routes of problems. 5. Count various soloutions for a problem. 6. Sort soloutions according to limitations and resources. To deduce the hypothesises a problem solving course was planned and performed. 50 students took part in this course as experimental group and 50 students as control group. They took a pre-test to ensure hemogenity of groups. After the course they took a post-test too. Analysis of variance (ANOVA) shows significant difference between means of control and experimental groups also post-hoc tests didn't approved the significant difference between means of experimental groups. The population was students of Rahyar high school, Mofid2 high school and Hedayat guidance school, Tehran, Iran.