عنوان پایاننامه
بررسی رابطه سلامت سازمانی با اثر بخش مدارس پسرانه دولتی مناطق ۲و۳ آموزش و پرورش شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1319ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37749
- تاریخ دفاع
- ۲۰ خرداد ۱۳۸۷
- دانشجو
- داود قرونه
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف «بررسی رابطه سلامت سازمانی با اثربخشی مدارس پسرانه دولتی مناطق 2 و3 آموزش و پرورش شهر تهران» صورت گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. ویژگیهای هفتگان? یگانگی نهادی، نفوذ مدیر در مقامات مافوق، مراعات، ساختدهی، حمایت منابع و تأکیدعلمی به عنوان مؤلفههای اصلی در سنجش سلامت سازمانی مدارس بوده است. همچنین جهت سنجش اثربخشی مدارس از مدل اثربخشی تالکوت پارسونز استفاده شده است؛ که در این مدل اثربخشی سازمانی دارای چهار مؤلفه اصلی (انطباق، تحققهدف، انسجام و پایداری در حفظ الگوها) و شانزده شاخصه میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلّمان مدارس پسرانه دولتی مناطق 2 و3 شهر تهران در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه است؛ که تعداد کل آنها 1017 نفر میباشد. نمونه آماری نیز شامل 280 نفر از معلّمان است که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها دو پرسشنامه است. پرسشنامه سلامت سازمانی (OHI) که توسط تیمی از دانشگاه نیوجرسی ارائه شده است. پرسشنامه اثربخشی مدارس نیز از پایاننامه امامیبافرانی (1385) اقتباس شده است، که بر اساس مدل پارسونز طراحی گردیده است. برای تجزیه و تحلیل سؤالات از برخی شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحرافاستاندارد و از شاخصهای آمار استنباطی شامل آزمون t استودنت تکگروهی ، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گامبهگام، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون t برای مقایسه دو گروه مستقل، توسط نرمافزار آماری spss استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین سلامت سازمانی و اثربخشی مدارس پسرانه دولتی مناطق 2و3 آموزش و پرورش شهر تهران رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (84/0= r). میزان سلامت سازمانی و همچنین اثربخشی در هر دو منطقه به طور معنیداری بالاتر از میانگین و رضایتبخش است. مدارس منطقه2 از سلامت سازمانی و اثربخشی مطلوبتری نسبت به مدارس منطقه 3 برخوردار هستند. بین سلامت سازمانی و هر چهار مؤلفه اثربخشی مدارس رابطه معنیداری مشاهده شد. مدارس مقطع ابتدایی از سلامت سازمانی و همچنین اثربخشی بهتری نسبت به مقاطع راهنمایی و متوسطه برخوردار هستند. تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که از بین مؤلفههای سلامت سازمانی، تأکیدعلمی بیشترین قابلیت پیش بینی اثر بخشی مدارس را دارا است.
- Abstract
- Abstract This study was conducted to determine the relationship between organizational health and effectiveness in boy public schools of educational districts 2 and 3 of Tehran. The data were collected through two questionnaires of organizational health (OH) and effectiveness. In order to measure the effectiveness of schools, the Parsons's model and for measuring O.H., the organizational health inventory (OHI) were utilized. The research population were the teachers in boy public schools of districts 2 and 3 of Tehran from 3 levels of primary, guidance, and high schools (totally 1017 persons). The sample were 280 teachers (in 30 schools) who were randomly selected according to relative sample clustering. The results of the study indicated that: there was a positive and significant relationship between organizational health and effectiveness in boy public schools of educational districts 2 and 3 of Tehran (r= 0.84). The degree of organizational health and the effectiveness of both districts were significantly above the mean and satisfactory; However, compared with each other, the degrees of district 2 were greater than those of district 3. There was a significant relationship between organizational health and all 4 factors of school effectiveness (Adaptation, Goal Achievement, Integration and Latency). Primary schools, compared with guidance and high schools, enjoyed a greater degree of organizational health and effectiveness. Multiple regression analysis indicated that among the organizational health factors, academic emphasis has the most predictive value of school effectiveness. Key words: Organizational health, Organizational effectiveness, Schools, Tehran