مقایسه و رضایت شغلی با سلامت روانی معلمان کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر در مقطع ابتدایی شهرستان دره شهر ایلام
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41241;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1432ع
- تاریخ دفاع
- ۱۰ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- ولی پیری
- استاد راهنما
- جواد اژه ای
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه رضایت شغلی و سلامت روانی در معلمان کودکا ن عادی و عقب مانده ذهنی اموزش پذیر است که در مقطع ابتدایی «شهرستان درهشهر»- ایلام مشغول به خدمت هستند.جامعه آماری معلمان کودکان عادی شامل 370 نفر است که 48نفر آنان بصورت تصادفی ساده بعنوان نمونه انتخاب شدند وجامعه معلمان کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر48 نفر می باشدکه همه جامعه مورد بررسی قرار گرفت.شرکت کنندگان دو پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا وسلا مت روانی S C L 9 0- R را تکمیل نمودند . نتایج نشان داد که بین رضایت شغلی معلمان کودکان عادی و عقب ما نده ذهنی آموزش پذیر تفاوت معنی داری وجود دارد. و معلما ن کودکان عادی از رضایت شغلی بالاتری بر خوردارند .بین معلمان کودکان عادی و عقب مانده ذهنی آموزش پذیر از لحاظ وضعیت کلی سلامت روانی، تفاوت معنی داری وجود دارد .ومعلمان کودکان عادی از سلامت روانی بهتری برخوردار بودند اما از این لحاظ بین معلمان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود ندارد . بین رضایت شغلی با وسواس ،خصومت و افکار پارانویید در معلمان کودکان عادی رابطه معنی داری وجود دارد اما این رابطه در معلمان کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذ یر معنی دار نبود. در خرده مقیاس خصومت بین معلما ن زن و مرد تفاوت معنی داری وجود دارد. و زنان از سلامت بهتری برخوردارند . در خرده مقیاسهای اضطراب ،ترس و روان پر یشی بین معلمان کودکان عادی وعقب مانده ذهنی آموزش پذیر تفاوت معنی داری وجود دارد ومعلمان کودکان عادی از سلامت روانی بهتری برخوردارهستند .
- Abstract
- ندارد