مقایسه مهارتهای اجتماعی و حرمت خود دانش آموزان عادی و تیز هوش مقطع راهنمایی شهرستان شیروان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1321ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37881;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 388
- تاریخ دفاع
- ۰۴ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- جواد قنبری
- استاد راهنما
- جواد اژه ای
- چکیده
- هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای اجتماعی و حرمتخود دانشآموزان پسر تیزهوش و عادی مقطع راهنمایی پایههای اول و سوم میباشد. بدین منظور نمونهای به حجم 200 نفر (100 دانشآموز تیزهوش و 100 دانشآموز عادی) به صورت تصادفی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از مدارس راهنمایی شهر شیروان انتخاب شدند. در این تحقیق از آزمون هوش ریون (1956)، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی متسون(1998) و سیاهه حرمتخود کوپراسمیت (1967) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آزمون T مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که: بین حرمتخود و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین تفاوت بین حرمتخود دانشآموزان پایه اول و سوم نیز معنادار نشد، در حالیکه این تفاوت در مهارتهای اجتماعی معنادار بود و مشخص شد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی بیشتر از دانشآموزان پایه اول راهنمایی است.
- Abstract
- Abstract The object of this research The comparion of social skills and self esteem between normal and gifted students ( first and thirth grade). Therefor we selected 200 person from Shirvans Middle schools( 100 gifted and 100 normal students). With use of cluster sampling method by accident.In this research we use of Matson Evaluation of Social Skills(1998), Coopersmith Self – Esteem Inventory(1967) and Raven Standard Progressive Matrices Test(1956). The analysis of given With use of T test and Multivariate Tests(MANOVA) clear that there is not any difference between Social skills of gifted and normal students.Also there is not difference among Self- esteem of first and thirth grade students of Middle schools, But this difference there was in the Social skills. It showed that the Social skills of thirth grade students is more than the first grade students of Middle schools.