عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه هوش و هیجانی مدیران دبیرستان دولتی شهر تبریز با استراتژی های مدیریت تعارض آنان



    دانشجو در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه هوش و هیجانی مدیران دبیرستان دولتی شهر تبریز با استراتژی های مدیریت تعارض آنان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37706;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1314ع
    تاریخ دفاع
    ۱۴ اسفند ۱۳۸۶
    دانشجو
    محسن رفیعی
    استاد راهنما
    محمد رضا کرامتی

    چکیده پژوهش حاضر تحت عنوان «بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران دبیرستان‌های دولتی شهر تیریز با استراتژی‌های مدیریت تعارض آنان» ‌صورت‌گرفته است. هدف کلی این تحقیق تعیین رابطه بین هوش‌هیجانی و استراتژی‌های مدیریت تعارض می‌باشد. سوالات پژهش عبارتند از: 1 - آیا بین هوش هیجانی مدیران با استراتژی راه حل‌گرایی رابطه وجود دارد ؟ 2-آیا بین هوش هیجانی مدیران با استراتژی عدم مقابله رابطه وجود دارد ؟ 3-آیا بین هوش هیجانی مدیران با استراتژی کنترل رابطه وجود دارد ؟ 4-آیا بین هوش هیجانی مدیران با استراتژی های مدیریت تعارض بر حسب جنسیت، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه مدیریت رابطه وجود دراد ؟ جامعه آماری این تحقیق عبارتند از کلیه مدیران دبیرستان‌های دولتی شهر تبریز که جمعاً 113 مدیر می‌باشند که به دلیل محدود بودن جامعه آماری، روش سرشماری برای اجرای پژوهش انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌های مربوط به هوش هیجانی مدیران از پرسشنامه هوش هیجانی مایر و سالوی(1995) استفاده گردید. همچنین برای گردآوری داده های مربوط به استراتژی‌های مدیریت تعارض از پرسشنامه استراتژی‌های مدیریت تعارض ویل سون و پوت نام استفاده گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق از آمارتوصیفی شامل: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف‌معیار و از آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که: رابطه مثبت و معنی داری بین هوش هیجانی و استراتژی راه‌حل‌گرایی وجود دارد ولی بین هوش هیجانی با استراتژی‌های کنترل و عدم مقابله رابطه معنی داری وجود ندارد. همچنین در بین مدیران زن رابطه معنی دار و مثبتی بین هوش هیجانی و استراتژی راه حل گرایی وجود دارد و لی بین مدیران مرد این بیان صادق نمی‌باشد. نتایج تحقیق همچنین نشان می‌دهد که در بین مدیران با مدرک فوق لیسانس رابطه مثبت و معنی داری بین هوش هیجانی و استراتژی راه حل گرایی و رابطه منفی و معنی داری بین هوش هیجانی و استراتژی‌های کنترل و عدم مقابله وجود دارد. از دیگر یافته های تحقیق این است که رابطه منفی و معنی داری بین هوش هیجانی و استراتژی‌عدم مقابله و کنترل در بین مدیران با بیش از 20 سال سابقه وجود دارد. واژگان کلیدی: استراتژی‌های مدیریت تعارض، هوش هیجانی، مدیر
    Abstract
    Abstract The present research project sets out to examine "the relationship between the emotional intelligence of Tabriz public high school principals and their conflict management strategies". The basic objective of the present research project is to determine the relationship between the emotional intelligence and conflict management strategies. Research questions are as following: 1. Is there any relationship between the emotional intelligence of the principals and their solution seeking strategy? 2. Is there any relationship between the emotional intelligence of the principals and their non-opposition strategy? 3. Is there any relationship between the emotional intelligence of the principals and their control strategy? 4. Is there any relationship between the emotional intelligence of the principals and their conflict management strategies, based on their gender, educational degree, field of study and management background? Research sample includes all Tabriz public high school principals, who are 113 in total. As a consequence of the limited sample, the census method was used to conduct the project. In order to gather principals' emotional intelligence data, Mayer and Salovey's (1995) emotional intelligence questionnaire was used. Besides, in order to gather conflict management strategies data, Wilson and Pot's conflict management strategies questionnaire was used. Moreover, for the purpose of research data analysis, descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation, and interpretive statistics, including Spearman and Pearson's correlation coefficient was used. Research results show that: there is a significant, positive relationship between emotional intelligence and solution seeking strategies, however, there are no significant relationships between emotional intelligence and control and non opposition strategies. In addition, there is a significant, positive relationship between emotional intelligence and solution seeking strategies of female principals, but not among their male counterparts. Furthermore, research results demonstrate that there exists a significant, positive relationship between MA holding principals' emotional intelligence and their solution seeking strategy and a significant, negative relationship between their emotional intelligence and control and non opposition strategies. Another finding of the study is that there is a significant, negative relationship between emotional intelligence and control and non opposition strategies of principals with more than 20 years of management background. Keywords: conflict management strategies, emotional intelligence, principal.