عنوان پایاننامه
بررسی قابلیت کاربردی مدل پذیرش فناوری (TAM) توسط دبیران مدارس هوشمند شهر تهران در سال تحصیلی ۸۷-۸۶
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37159;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1304ع
- تاریخ دفاع
- ۱۹ اسفند ۱۳۸۶
- دانشجو
- زهرا رشیدی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی قابلیت کاربرد «مدل پذیرش فناوری» توسط دبیران مدارس هوشمند شهر تهران در چارچوب عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری در جامعه پژوهش انجام شده است. عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری شامل برداشت ذهنی از مفید بودن، برداشت ذهنی از آسانی استفاده، نگرش نسبت به استفاده و تصمیم به استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان متغیرهای مستقل هستند که بر متغیر وابسته استفاده از فناوری اطلاعات تاثیر میگذارند. شش فرضیه اول این پژوهش بر اساس بررسی اثر معنیداری بین هر جفت متغیرهایی که در چارچوب مدل پذیرش فناوری آمدهاند، شکل گرفته و قابلیت کاربرد مدل پذیرش فناوری در جامعه پژوهش در فرضیه هفتم بیان شده است. طرح بکار رفته در پژوهش حاضر غیر آزمایشی و به طور دقیقتر طرح همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری میباشد، ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و جامعه پژوهش کلیه دبیران مدارس هوشمند شهر تهران که در مجموع برابر با 149 نفر است که از این جامعه با روش سرشماری آزمودنیهای پژوهش انتخاب شدند که در نهایت 138 نفراز آنان در پاسخگوی به سوالات پرسشنامه با پژوهش حاضر همکاری نمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری لیزرل 8.50 استفاده شد. یافتههای حاصل از این پژوهش بیانگر آنند که: 1- متغیر برداشت ذهنی از آسانی استفاده دارای اثر معنادار بر متغیرهای برداشت ذهنی از مفیدبودن و نگرش نسبت به استفاده است. متغیر برداشت ذهنی از مفیدبودن دارای اثر غیر معنادار بر متغیر نگرش نسبت به استفاده و اثر معنیدار بر متغیر تصمیم به استفاده است. متغیر نگرش نسبت به استفاده دارای اثر معنادار بر متغیر تصمیم به استفاده و متغیر تصمیم به استفاده دارای اثر معنادار بر متغیر استفاده است. 2- مدل پذیرش فناوری در جامعه مورد مطالعه با توجه به شاخصهای برازش (مقدار خی دو بدست آمده برابر با 22/102 میباشد که این مقدار در سطح 05/0 معنادار نمیباشد، همچنین مقادیر CFI، NFI،RMSEA ، GFIو AGFI بترتیب برابر با 1، 92/0، 012/0 ، 94/0 و 92/0 است) دارای برازش مناسب است. 3- یکی از کاربردهای اصلی مدل پذیرش فناوری تعیین میزان اثر علّی هر کدام از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته استفاده از فناوری اطلاعات است. بر طبق یافتههای این پژوهش، متغیر تصمیم به استفاده به صورت مستقیم بیشترین تاثیر را بر استفاده از فناوری اطلاعات در دبیران مدارس هوشمند شهر تهران دارد. کلیدواژه:مدل پذیرش فناوری، دبیر، مدارس هوشمند
- Abstract
- The purpose of the present research isto study applicability of the technology acceptance model within the framework of technology acceptance model constructs, as used by teachers of smart schools in Tehran. The constituents of technology acceptance model include perceived of usefulness, perceived ease of use, attitude towards use, and intention to use information technology. All the constructs are considered independent variable which affects the dependent variable, Actual usage of information technology. Sixth hypotheses of the present study are based on examining the significance of every pair of variables in the model. And the applicability of the model in the sample is stated in the seventh hypothesis. The plan used in this study is non- experimental, more specifically the correlation plan is of SEM type. Questionnaire method is used for gathering information. Total population is composed of all the teachers of smart schools of Tehran that is about 149 members. By means of census method the sample size was set at 138 teachers who participated in answering the questionnaire. In order to analyze the data LISREL software 8.50 was used. Results showed that 1. The variable perceived ease of use has a significant with perceived of usefulness and attitude towards use. The variable perceived of usefulness has not significant effect on attitude towards use and intention to use. The variable intention to use has a significant effect on Actual usage of model. 2. Considering fit indices the acceptance model in total population is fit (x2 =102/22 which is not significant at the level of 0.05. moreover values of CFI, NFI, RMSEA, GFI, and AGFI are 1/000, 0.92, 0.012, 0.94, 0.92 respectively). 3. One major of application of TAM is to determine the casual effect of each independent variable on IT use. According to the results the variable of intention to use has the most direct effect on usage of IT by teachers of smart schools of Tehran. Keywords: technology acceptance model, teacher, smart schools