عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان توجه به آموزش سلامت در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی سال تحصیلی ۸۷-۸۸



    دانشجو در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی میزان توجه به آموزش سلامت در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی سال تحصیلی ۸۷-۸۸" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46332
    تاریخ دفاع
    ۱۶ شهریور ۱۳۸۸
    دانشجو
    زهرا اسلامی
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    هدف اصلی از انجام دادن این تحقیق، تعیین میزان توجه به آموزش سلامت (جسمانی و روانی) در محتوای کتب درسی دوره¬ی ابتدایی بوده است. در این تحقیق، محتوای کتاب¬های درسی دوره¬ی ابتدایی تحلیل شده است. در تحلیل محتوا، تمامی متن، تصاویر، سئوالات و فعالیت¬های یادگیری پیش بینی شده برای فراگیران مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت مسئله سلامت، آموزش سلامت در بعضی از کشورها در رأس برنامه¬های ملی و آموزش و پرورش قرار داده شده است بنابراین پرداختن به این موضوع از اهمیت فوق¬العاده¬ای برخوردار است. در این پژوهش از میان مفاهیم مختلف بهداشتی 20 مؤلفه¬ی بهداشتی انتخاب شده است که نیمی از آن مربوط به سلامت جسمانی و نیمی دیگر مربوط به سلامت روانی می¬باشد.
    Abstract
    The main purpose of this research was determining level of attention to health education in primary text books in Iran. The method of research was content analysis and all of the content's components such as, pictures, questions, text and other predicted learning activities have been analyzed. In this study includes 20 components about health education that 10 component related to physical health and 10 component concentrated to psychological health. The result of research shows that some components such as, safe communication, learning about physiology and anatomy have been explained more than other aspect of heath education. In addition, the curricula designers have less attention to components such as, first aids, affective controls, self confidence, use of computer and internet. Finally, the text books designers did not paid any attention to some component such as, instruction about epidemic illness, prevention of stress, and bad use of drug.