عنوان پایاننامه
بررسی رابطه مهارت های ارتباطی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45254;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1523ع
- تاریخ دفاع
- ۱۰ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- عصمت محمدی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف "بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی 88- 1387" انجام شده است. پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته( کمی و کیفی) و به روش همبستگی است. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه مهارت های ارتباطی محقق ساخته بر اساس الگوی کوئین دام و لیری، متشکل از 51 سوال و 6 مولفه دریافت و ارسال پیام، تنظیم عواطف، گوش دادن، قاطعیت ارتباطی، احترام نامشروط، بینش در ارتباط می باشد.در روش کیفی به مشاهده و ثبت تعاملات بین معلم ودانش آموزان 30 کلاس درس با اقتباس از جدول تعامل براون پرداخته شده است . جامعه مورد بررسی شامل 26536 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی نواحی چهارگانه شهر کرج بوده است. نمونه موردبررسی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی شامل 300 نفر از دانش آموزان و 30 نفر از معلمان شهر کرج است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و رگرسیون خطی استفاده شده است و جهت تحلیل کیفی داده ها بر اساس جدول تعاملی براون نمرات تعامل معلمان با دانش آموزان مورد ثبت قرار گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که بین مهارت¬های ارتباطی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین معلمان زن و مرد از نظر مهارت های ارتباطی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتایج حاصل از تحلیل کیفی داده ها نیز رابطه بین تعاملات معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تائید کرده که با نتایج تحلیل کمی همسوئی دارد.
- Abstract
- The main purpose of this research is to investigate the relationship between communication skills of the teachers and students academic achievement progress in elementary schools in Karaj city. This study is mixed method research. A random sample of 300 student and 30 teacher choose from 4 region in Karaj and completed a self-report questionnaire consisted of teacher communication skills scale in Quantitative part of research and used brown table for observation and notation of student and teacher interaction in Qualitative part of research. Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistic including mean, standard deviation and Pearson correlation analysis. The result of this study shows that between communication skills of the teachers and academic achievement progress of student is positively association direct and significance relationship.