عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین سازمان یادگیرنده اثر بخشی سازمانی در دبیرستان های دولتی دخترانه شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45361;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1527ع
- تاریخ دفاع
- ۱۰ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- سکینه حاجعلی
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف"بررسی رابطه بین سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی در دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر تهران" صورت گرفته است. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی و به روش همبستگی است. جهت سنجش سازمان یادگیرنده، تحقیقات مختلف مورد بررسی قرار گرفت و مولفههایی که صاحبنظران، بیشترین تأکید را بر آنها داشتند انتخاب گردید. بنابراین 4 بعد رهبری سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و نیروی انسانی که شامل 16 شاخص هستند؛ با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اندازه گیری شده است. اثربخشی سازمانی مدارس نیز با استفاده از مدل اثربخشی تالکوت پارسونز که شامل 4 مولفه انطباق، تحقق هدف، انسجام و پایداری و حفظ الگو است؛ با اقتباس از پرسشنامه بر گرفته از پژوهش میرکمالی و فرخ نژاد(1382)، اندازهگیری شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر تهران است که تعداد کل آن ها 8187 نفر و نمونه بدست آمده با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی، 409 نفر میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، تحلیل واریانس و t-test تک گروهی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(84/0r=). نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داده است که از بین مولفههای سازمان یادگیرنده، نیروی انسانی بیشترین قابلیت را برای سنجش اثربخشی سازمانی داراست. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان دهنده تفاوت بین هریک از حوزههای مورد بررسی است. بر این اساس از نظر میزان یادگیرندگی مدارس، به ترتیب در حوزههای شمال، مرکز، شرق و غرب تهران وضعیت نسبتاً مطلوب میباشد و در حوزه جنوب تهران وضعیت نسبتا نامطلوب است. از نظر اثربخشی سازمانی نیز وضعیت همانند سازمان یادگیرنده است.
- Abstract
- Abstract, In order to investigate the relationship between the learning organization and organizational effectiveness at girl public high schools of Tehran a study was conducted using descriptive – analytic and correlation method. The data were collected through two questionnaires. In order to measure the effectiveness of schools, the parson’s model were utilized and for measuring learning organization, different research and their variable carried out and the variables were the most important for the expert were sought. So fore, organizational leader, culture and structure and human power were selected. The research populations were the teachers in girl public high schools (totally 8187 persons). The samples were 409 teachers who were randomly selected according to relative sample stratified. The result of the study indicated that: there was a positive and significant relationship between the learning organization and organizational effectiveness(r=0/84). Multiple regression analysis indicated that among the learning organization factors, human power has the most predictive value of school effectiveness. Variance analysis indicated that was different between districts. According to this, organizational effectiveness and learning organization in south of Tehran's schools is in the relatively undesired situation and the remainder of area are in the relatively desired situation.