عنوان پایاننامه
بررسی رابطه کیفیت زندگی دبیران با اثر بخشی دبیرستان های دولتی شهر سبزوار
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45049;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1518ع
- تاریخ دفاع
- ۰۲ آذر ۱۳۸۷
- دانشجو
- ابراهیم عارفی کیا
- چکیده
- این پژوهش به منظور مطالعه رابطه کیفیت زندگی کاری و اثربخشی دبیرستانهای دولتی شهر سبزوار در یک نمونه 125 نفری از کلیه دبیران دبیرستانهای دولتی شهر سبزوار از بین جامعه آماری 760 نفری با اجرای پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی سازمانی انجام گرفته است. با توجه به این که تحقیق موجود به توصیف شرایط موجود خواهد پرداخت، پس از نوع تحقیقات توصیفی است و از آنجا که این پژوهش به بررسی رابطه بین دو متغیر کیفیت زندگی کاری و اثربخشی مدارس می پردازد، لذا پژوهش از نوع همبستگی است و برای تعیین مولفه برتر و موثرتر از بین مولفه های کیفیت زندگی کاری ، تحلیل رگرسیون گام به گام صورت گرفته است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که، از نظر دبیران دبیرستانهای دولتی شهر سبزوار اثربخشی این دبیرستانها در سطح نسبتاً مطلوب می باشد، همچنین کیفیت زندگی کاری دبیران آنها نیز در سطح نسبتاً مطلوب می باشد. جهت بررسی رابطه بین دو متغیر کیفیت زندگی کاری و اثربخشی سازمانی ضریب همبستگی پیرسون 69/. که در سطح 01/. معنادار می باشد، بدست آمده است. همچنین همه مولفه های کیفیت زندگی کاری(پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، تامین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان کار، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی و توسعه قابلیتهای انسانی) با اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری داشته اند. قانونگرایی در سازمان کار و تامین فرصت رشد و امنیت مداوم کمترین رابطه را با اثربخشی داشته اند. همچنین فضای کلی زندگی و محیط کاری ایمن و بهداشتی بیشترین رابطه را با اثربخشی سازمانی دبیرستانها داشته اند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولفه های کیفیت زندگی کاری متغیرهای قانونگرایی در سازمان کار، پرداخت منصفانه و کافی و انسجام و یکپارچگی اجتماعی به عنوان متغیرهای پیش بین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات اثربخشی دبیرستانها (متغیر ملاک)، را بدست آورده اند.
- Abstract
- The aim of this research is to examine the relation between quality of work life and effectiveness high schools in Sabzevar city. The main objective of the research study examined correlation between quality of work life and effectiveness. The research method is descriptive and correlation. The population of this study was all the Public high school teachers of Sabzevar city. Sampling method was caster random data was collected with the help of 2 questionnaire : 1- questionnaire quality of work life 2- questionnaire effectiveness. Reliability of first questionnaire was 91 percent and second was 95 percent. For analysis of data SPSS software were used and analysis of data was done with inferential measures such as pearson correlation, regression. results showed that: There is positive relationship between quality of work life indicators and effectiveness public high schools in Sabzevar city. Finding of this research showed that there is relation between indicators such as adequate and fair compensation, safe and healthy working conditions, opportunity for continued growth and security, constitutionalism in the work organization, social relevance of work life, total life space, social integration in the work organization with effectiveness.